Berlingske Business

Dagens aktietip - fredag

Bliver mindre aktier nu interessante igen?

Det er længe siden, den danske børs kun blev brugt af danske investorer. I dag er der tale om en international handelsplads, som både er ejet og brugt af udlændinge. Det betyder, at vi som investorer ikke længere kan nøjes med at forhøre os nede i banken om, hvad den lokale aktierådgiver mener. Nu er vi også nødt til at følge med i, hvad de udenlandske investorer foretager sig, når vi overvejer et køb eller salg på børsen.

De udenlandske investorer har i flere uger stort set kun været interesseret i de danske C20-aktier, og de har da også leveret varen i form af pæne kursstigninger. Der købes ganske vist stadig op i de allertungeste aktier som A. P. Møller - Mærsk, Vestas, Danske Bank og Novo Nordisk, men på det seneste er der begyndt at ske en ændring, idet aktier som bl.a. Jyske Bank, D/S Torm, Rockwool m.fl. er kommet ind i varmen hos de udenlandske investorer.

Det kan der være flere årsager til, men en oplagt tanke er, at flere og flere betragter mulighederne i de store C20-aktier for at være udtømt for denne gang. Derfor rettes blikket nedad på børslisten på jagt efter sidepapirer, som måske er haltet lidt bagefter i de seneste måneders aktierally.

Det kan forklare, at en stor del af aktierne i MidCap-indekset har præsteret ganske store kursstigninger, efter at aktierallyet har været i gang så længe, at der strengt taget ikke burde være plads til flere lodrette stigninger. Det forhindrede imidlertid ikke eksempelvis Royal Unibrew og Bang & Olufsen i at stige kraftigt.

Vi ser det dog ikke som et udtryk for, at de to selskaber lige pludselig har fået det bedre. B & O blev da også straffet efter halvårsregnskabet. Årsagen er snarere de mildere vinde på finansmarkederne, herunder investorers villighed til at indskyde frisk kapital. Med til gruppen af selskaber som løftes af teoretisk bedre finansieringsforhold er H+H International, samt en langt række banker, herunder Capinordic.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen