Berlingske Business

Dagens aktietip - fredag

Investorerne køber it igen

Halvledervirksomheden Topsil Semiconductors gik før sommerferiepausen mod strømmen, og det skyldtes især større nettokøb fra Lønmodtagernes Dyrtidsfonds børsmæglerselskab. Vi ser dette som et interessant signal om, hvad der kan være på vej inden for gruppen af teknologirelaterede aktier.

Ifølge en ny analyse fra finanshuset UBS var langsigtede professionelle investorer også nettokøbere i telekom- og teknologiaktier samt health care.

Tendensen understøttes af nye analyser fra Goldman Sachs. Finanshuset har for nylig gennemført den periodiske »IT Spending Survey« blandt større amerikanske virksomheder, som peger i retning af en stabilisering og måske oveni købet svag fremgang i it-sektoren. På det grundlag opjusterer finanshuset brancherne »software« og »hardware« til »attractive«.

Finanshuset Goldman Sachs ser mulighed for, at teknologiaktierne kan blive løftet frem af flere positive nyheder på grund af øgede investeringer i erhvervslivets forsyningslinjer med henblik på at effektivisere forretningsgange. Finanshuset ser således tegn på, at erhvervsvirksomhederne løsner en lille smule op for budgetterne hen mod årets slutning, og at det kan løfte teknologiaktierne med 25-50 procent.

Goldman Sachs påpeger, at aktierne inden for software har taget højde for et meget negativt scenarie, og at analytikerne har tilpasset deres estimater tilstrækkeligt nedad.

Samtidig er der signaler om flere opkøb og sammenlægninger i branchen, som kan give aktierne et ekstra løft. Goldman Sachs fremhæver især Dell, Microsoft, Symantec og Oracle.

Herhjemme forventer vi, at investorernes generelle mere positive syn på teknologiaktier også vil kunne løfte Topsil, SimCorp, Maconomy og Columbus IT.

Eksempelvis kan Topsil have et kurspotentiale på op imod 30 procent med den aktuelle værdiansættelse. Det skal dog pointeres, at investeringer i den type lavt omsatte aktier kun bør foretages af en investor med en risikovillighed over gennemsnittet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen