Berlingske Business

Dagens aktietip - fredag

Topsil har afsat hele 2009-produktionen

Et af de små selskaber, som ofte drukner i mængden, når det handler om medieinteresse, er Topsil. Men faktisk skilte Topsil sig ud fra stort set alle andre aktier i slutningen af 2008 ved at levere gode nyheder.

Midt i striben af nedjusteringer fra andre selskaber, meddelte Topsil nemlig, at selskabet har indgået en ny råvarekontrakt for 2009 til 2017. Kontrakten er indgået med tyske Wacker, hvorefter Topsil har langtidskontrakter med to centrale globale producenter af polysilicum.

Det oplyses, at de ekstra råvarer giver mulighed for at udvide produktionen med 10-15 pct. i 2009, og selv efter denne udvidelse er hele produktionen næste år allerede afsat (”allokeret”) til faste kunder, oplyses det.

Da selskabet samtidig meddeler, at man fastholder årsforventningen til dette år med et overskud før skat på 50-60 mio. kr., opfatter vi samlet set meddelelsen som positiv. Da der i produktionen i 2009 også vil indgå overskudsbidrag fra tilkøbte polske Cemat, forventer vi overskud før skat i 2009 i størrelsesordenen 70-90 mio. kr.

Med den aktuelle børsværdi på 307 mio. kr. svarer det til en værdiansættelse på ca. fem gange årets overskud. Og her er altså tale om en forretning, hvor næste års salg allerede er sikre, og hvor der er lagt op til solid vækst de næste 2-3 år.

Det skal dog pointeres, at der er en risiko for, at væksten i efterspørgsel på kundesiden ikke fortsætter. I vurderingen af denne risikofaktor ser vi dog gode muligheder for en fortsat positiv udvikling, da afsætningen til energisektoren og infrastrukturprojekter vil blive understøttet af de store offentlige hjælpepakker, som antageligt vedtages de kommende måneder.

Man bør også være opmærksom på, at Topsil hører til i gruppen af små selskaber på Københavns Fondsbørs, og det giver i sig selv en vis usikkerhed i kursen, som på kort sigt kan svinge ganske kraftigt p.g.a. den beskedne omsætning i aktien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen