Berlingske Business

Coloplast ser stabil ud trods nedjustering

aaa
Overskrift
 

Selvom Coloplast har måttet foretage en nedjustering som følge af udfordringer i Storbritannien og USA, så bør det ikke få konsekvenser, når man kigger lidt længere ud i horisonten, vurderer Sydbank.

Sådan lyder vurderingen fra Søren Løntoft Hansen, der følger Coloplast som senioranalytiker i Sydbank, efter at det danske medicoselskab tirsdag har sænket forventningerne til både salget og indtjeningen i det nuværende regnskabsår.

Medicoselskabet har fortsat udfordringer i selskabets britiske home care-forretning, Charter, mens den såkaldte kroniske forretning i USA er presset af, at det amerikanske justitsministerium har indledt en undersøgelse af sektorens kampagneaktiviteter.

»Jeg synes ikke, at situationen afspejler store strukturelle ændringer for Coloplast, når vi kigger lidt længere frem. Selskabet vil formentlig være i stand til at få den britiske forretning tilbage på sporet, og så må vi se selvfølgelig se på resultatet fra det amerikanske justitsministerium«, siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

BM

Coloplast-aktien falder omkring 10 pct. oven på nedjusteringen, og det skyldes ifølge Søren Løntoft Hansen, at der er meget høje forventninger til selskabet på både den korte og lange bane.

»Coloplast-aktien afspejler generelt nogle meget positive scenarier, og hvis vi ser bort fra i år, så har vi ikke været til nedjusteringer. Så nu når de kommer ud og nedjusterer, så får aktien nogle stryg«, siger Søren Løntoft Hansen.

Det var kendt, at det amerikanske justitsministerium havde iværksat en undersøgelse, men selskabet havde ikke oplyst, hvad den konkret handlede om.

Søren Løntoft erkender, at det på lidt længere sigt vil kunne påvirke væksten negativt, hvis Coloplast bliver pålagt nogle nye krav i forhold til kampagner på det amerikanske marked.

»Det kan potentielt set dæmpe væksten i USA, hvor Coloplast blandt andet har meget fokus på den forbrugervendte forretning, så ændringer i måden man markedsfører, kan påvirke væksten«, siger Søren Løntoft Hansen.

»Når det er sagt, så skal man huske på, at eventuelle ændringer også vil påvirke konkurrenterne«, siger han.

Coloplasts forventninger lyder nu på en organisk salgsvækst på omkring 7 pct. og en overskudsgrad i faste valutakurser på 32 pct. i regnskabsåret 2014/2015.

Tidligere ventede medicoselskabet en salgsvækst på 8-9 pct. og en overskudsgrad på 34 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen