Berlingske Business

Coloplast opjusterer forventningerne til væksten - sender milliard tilbage til aktionærerne

Coloplasts hovedkvarter i Humlebæk, tirsdag den 31. oktober 2017. Coloplast offentliggør deres årsrapport for 2016/2017, torsdag den 2. november 2017. Coloplast A/S er en dansk virksomhed, der udvikler og markedsfører produkter og serviceydelser indenfor sundhedspleje med tre primære forretningsområder: stomi, inkontinens og urologi, samt hud- og sårpleje.. (Foto: Sarah Christine Nørgaard/Scanpix 2017) Foto:

Coloplast løfter sine forventninger til omsætningsvæksten i både lokal valuta og danske kroner for hele regnskabsåret 2017/18. Forventningen lyder nu på 7-8 pct. mod tidligere 7 pct. i lokal valuta, skriver selskabet i regnskabet for andet kvartal torsdag middag.

I regnskabet fremgår det, at det primært sker, som følge af at Coloplast forventer en mindre negativ effekt fra patentudløbet på Speedicath-standardkatetre, som hører under kontinensforretningen.

Tidligere havde medicokoncernen oplyst, at det ville påvirke med 100 mio. kr. i 2018, men nu forventer selskabet kun en negativ effekt på 50 mio. kr.

Derudover oplever koncernen også et øget momentum i regionen, der går under navnet "øvrige markeder".

Samtidig venter selskabet en salgsvækst opgjort i danske kr. på cirka 6 pct. mod tidligere 5-6 pct. Opjusteringen skyldes den seneste udvikling i forholdet mellem dollar og danske kr.

Coloplast venter desuden stadig en overskudsgrad i faste valutakurser, EBIT-margin, før særlige poster på 31-32 pct., mens forventningen lyder på omkring 31 pct. i danske kr. Begge dele er fastholdt.

Analytikere adspurgt af Ritzau Estimates ventede inden regnskabet en omsætningsvækst på 7 pct. for helåret, og en overskudsgrad, EBIT-margin, før særlige poster på 30,9 pct.

Endvidere sender Coloplast 1060 mio. kr. tilbage til aktionærerne i form af et udbytte på 5 kr. per aktie.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen