Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Chr. Hansen investerer i fremtiden

30BUSfolketingsvalg2015-104.jpg
Ingrediensvirksomheden Chr. Hansen fremstiller og forsker i enzymer og bakterier, der bliver opbevaret på ekstremt kolde fryselagre. Arkivfoto: Asger Ladefoged

Kapaciteten er udvidet markant, og nu kommer der en pause. Væksten fortsætter med ti pct. årligt. Chr.Hansen-aktien er primært ejet af institutioner og meget højt prissat.

Chr. Hansen har i de seneste tre år investeret kraftigt i udvidelse af kapaciteten og suppleret virkefeltet ved opkøb af virksomheder med lignende, specialiserede produkter.

Ingrediensvirksomhedens ledelse har valgt Danmark ved at fordoble kapaciteten på den eksisterende fabrik, og denne udvidelse er ved at blive taget i brug netop nu. Det indebærer ekstra udgifter i år, ligesom afskrivningerne vil stige. En vigtig opgave bliver derfor at udnytte de forbedrede produktionsmuligheder og styre forløbet med opgearing i de kommende år.

Det høje danske omkostningsniveau betyder ikke ret meget i en branche, hvor upåklagelig kvalitet er den afgørende parameter i konkurrencen. Behovet for en stor udvidelse med forbedret fleksibilitet skyldes den flotte udvikling i afsætningen. Her er der en robust organisk vækst med et tempo på ti pct. om året. Overdækningen i produktionskapacitet har formentlig været kørt meget stramt i årene med kapitalfondsejerskab og skubbet et behov foran sig.

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen

Med den store udvidelse burde der nu komme nogle år, hvor der kun bliver behov for reinvesteringer.

Samtidig er der gennemført en udvidelse af medarbejderstaben fra 2.500 til 2.940 i løbet af de seneste tre år.

Vækst og velstand

Efterspørgslen drives af en række faktorer med stigende købekraft og ønske om høj kvalitet i fødevarerne i centrum. Forbrugernes inter­esse for syrnede mælkeprodukter spiller en vigtig rolle, idet der er tale om en nærmest ubegrænset efterspørgsel i modsætning til eksempelvis ost.

Muligheden for at lancere nye og spændende mærkevarer er til stede, og det udnyttes af både nationale mejerier og multinationale føde­varekoncerner. Samtidig har disse produkter succes i Asien, hvilket åbner store markeder.

Væksten er imponerende i stamforretningen inden for mejeri- og fødevarer. Overskudsgraden ligger på 34,5 pct. i Food Cultures & Enzymes-segmentet, og der er klart tale om fordel af øget volumen (såkaldt leverage­-effekt).

Selskabet maser på med konstant udvikling af nye og forbedrede produkter, idet man kan udnytte sin størrelse til at bære de store udgifter til produktudvikling.

Poul

Parallelt hermed øges hele markedet, idet stadigt flere kunder ønsker fuld sikkerhed med deres procesforløb og derfor hellere vil købe ingredienser end selv klare opgaven med at producere dem.

Jo højere krav til fødevaresikkerheden, desto­ større fordel til Chr. Hansen.

På det punkt interesserer man sig også for holdbarheden af mejeriprodukter. Ensartet og forbedret kvalitet af de anvendte syrnings­kulturer med videre kan bruges til at opnå længere holdbarhed, som kan være med til at reducere madspild hos både butikker og forbrugere.

Et enormt marked åbner sig

I takt med den økonomiske fremgang og flytning til storbyerne skifter folk fra egenfremstilling til indkøb af alle fødevarer. Denne struktur­udvikling åbner et enormt marked, men nye lande opnår kun langsomt større andel i koncernens omsætning. På langt sigt skal det nok udfolde sig, som forløbet i Kina og Sydamerika viser.

De to øvrige segmenter er lige store, men de udgør hver for sig kun en tredjedel af Food Cultures & Enzymes. Health & Nutrition er mest spændende og ligger egentlig i forlængelse af aktiviteten med syrningskulturer.

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen

Kernepunktet er at benytte bakteriekulturer til at forbedre fordøjelse, helbred og modstandskraft for både mennesker og husdyr (forbedret udnyttelse af foder) samt nu også ved planteavl. Menneskets tarmflora har sandsynligvis stor betydning, men forskningen er ikke nået ret langt.

For Chr. Hansen udgør det en fantastisk udviklingsmulighed, men samtidig er perspektivet, at det over tid vil indebære fremkomst af generel viden plus nye produkter fra forskere og konkurrenter. Overvågning af nye aktører er derfor vigtig, og det vil kræve et pænt budget til opkøb, hvis man vil benytte denne metode systematisk.

Håbet er derfor, at denne niche kan blive mangedoblet i størrelse, da Chr. Hansen næppe får lov til at beholde sin stærke stilling.

Det sidste virkefelt er naturlige farvestoffer til anvendelse i fødevarer. Metoden består i indsamling, oprensning, koncentration og mængdemæssig dosering. Brugen af kunstige farvestoffer reduceres, og væksten er derfor pæn. Overskudsgraden ligger dog på et mere normalt niveau med lidt over ti pct. Trumf­kortet er også her kvalitet og høj sikkerhed.

Artiklen fortsætter efter grafikken.

Aktiekurs blokerer for køb

Det eneste negative, vi kan sige om Chr. Hansen, er den høje aktiekurs – 545. Det blokerer desværre for et køb. Med en børsværdi på 72 mia. kr. og en nettogæld på fem mia. kr. er den samlede »economic value« 77 mia. kr. Driftsoverskuddet på 2,3 mia. kr. svarer til 1,8 mia. kr. efter skat. Tilbagebetalingstiden kan altså beregnes til 43 år!

P/E-tallet for det nye regnskabsår kan estimeres til 39. Ejerstrukturen er desuden følsom med dominans af institutioner. Private investorer ejer nemlig kun fem pct. af aktierne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen