Berlingske Business

Cheføkonom: Wall Street har fejltolket Fed i fem år

MARKETS-STOCKS/USA
Foto:

Wall Street har gentagne gange taget fejl, når det gælder tolkningen af, hvornår den amerikanske centralbank vil hæve renten.

Og det kommer de amerikanske børser formodentlig også til at gøre forud for centralbankens kommende møder. Sådan lyder vurderingen fra Torsten Sløk, der er cheføkonom i Deutsche Bank, skriver marketwatch.com.

Siden 2009 har markedet gentagne gange overvurderet den amerikanske centralbank, Federal Reserves, intentioner. Først har markedet ventet en rentehævning for siden at tilpasse forventningerne til virkeligheden, når Federal Reserve har vist sig at lade den være urørt, siger Torsten Sløk.

19BUSHillary-Clinton.jpg

Senest er markedets forventninger til, at Federal Reserve, Fed, ville foretage den første rentehævning siden 2006 i løbet af efteråret faldet til jorden som efterårsløv efter en sommer med et flertal af økonomer, der ventede, at Fed ville benytte sit september-møde til at hæve renten.

Markedet indpriser imidlertid nu blot en 5 procents sandsynlighed for en renteforhøjelse på centralbankens næstkommende møde i oktober, og en 30 procents sandsynlighed for, at det sker på årets sidste centralbankmøde i december ifølge CME Groups Fed Watch Tool.

Og at forudse Feds politik kan måske blive endnu vanskeligere i fremtiden i takt med, at Federal Reserve forsøger at blive mere transparent. Dermed er der nemlig samtidig større risiko for, at der kommer modstridende udmeldinger fra forskellige centralbankmedlemmer.

Den pointe kom John Taylor, der er økonom ved Standford University, med i sidste uge, da han påpegede over for Federal Reserve-medlemmet William Dudley, at centralbanken skaber forvirring i markedet.


03BUSLaurence-Fink.jpg

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen