Berlingske Business

Carnegie sendte Chr. Hansen til bunds på børsen

Den normalt så defensive og stabile Chr. Hansen-aktie sank fredag til bunds i C20 på en for det danske marked svagt negativ børsdag.

Også Vestas blev ramt af gevinsthjemtagning efter et langt vildt kursridt, og samtidig var A.P. Møller - Mærsk-aktien i defensiven trods godt nyt om rateudviklingen.

C20 Cap-indekset åbnede højere, hvorefter en generel kursglidning satte ind og bragte indekset til et samlet fald fredag på 0,7 pct. til 587,15. Over ugen er det imidlertid blevet til en stigning på 0,4 pct., og C20 Cap-indekset nåede også at sætte lukkerekord onsdag i 594,16.

Vestas har været ugens ubestridte investorkæledægge med en samlet ugegevinst på lige over 10 pct. trods et fald fredag på 2,6 pct. til 107,6 kr. Det samlede afkast i år er helt oppe på 238 pct.

Den markante fremgang til Vestas har fået flere af de investorer, der har satset på kursfald hos vindmølleproducenten, til at skrue ned for deres satsning. De to største "shortsælgende" hedgefonde i Vestas har i den seneste uge reduceret deres short-eksponering fra 4,81 pct. af kapitalen i Vestas til 4,21 pct., viser tal fra Finanstilsynet. I samme periode er aktien steget fra 97,65 kr. til 110,50 kr.

At gå "short", eller kort, i en aktie betyder, at man satser på et fald i kursen. Rent praktisk låner en investor et antal aktier fra en anden investors portefølje og sælger dem på markedet. Derefter køber investoren aktierne tilbage på et senere tidspunkt og hele ideen er, at det skal ske til en lavere kurs, så kursfaldet er "sparet" og dermed tjent.

Fredagens største kursfald i C20 ramte normalt så stabile Chr. Hansen. Det skete efter en sænket anbefaling fra Carnegie til "hold" fra "køb", hvilket sendte aktien sydover med 2,8 pct. til 190 kr. Største nettosælger var SEB Enskilda og Citigroup.

Blandt dagens mest iøjnefaldende kursvindere var Novo Nordisk. Aktien lå højere det meste af fredagen og steg lidt yderligere efter afvæbnende nyt fra de europæiske lægemiddelmyndigheder. De europæiske sundhedsmyndigheder oplyste fredag, at de ikke ser fare for alvorlige bivirkninger ved en række diabetesmidler, herunder Novo Nordisks Victoza.

Advarsler har tidligere i år lydt i medierne om mulige kræftrisici, men de kliniske data, der er tilgængelige, viser ingen tegn på det. Novo-aktien endte 0,9 pct. oppe i 940,5 kr. og blev i C20-regi kun overgået af TDC, der endte 1,1 pct. oppe i 49,26 kr.

A.P. Møller - Mærsk-aktien blev sendt baglæns med 1,2 pct. til 44.000 kr. Den kinesiske centralbankdirektør udtalte, at det nedadgående pres på Kinas økonomi er forholdsvist stort, og var dermed ved bekymringen over vækstudsigterne, der i sidste ende spiller afgørende ind på transportbehovet.

Til gengæld kunne containerrederiet Maersk Line glæde sig over, at der er fremgang at spore for containerfragtraterne. Spotprisen på fragt på ruterne mellem Asien og Europa steg med 9,7 pct. - eller 120 dollar - pr. tyvefodscontainer i denne uge til 1360 dollar. Dermed ser rederierne ud til at få en tidlig gevinst på rateforhøjelser varslet med virkning fra 1. august.

Blandt sidepapirerne faldt Genmab for sjette børsdag på stribe med yderligere 0,9 pct. til 166 kr. Ugen har budt på nyt fra konkurrenten Roche, der har haft positive resultater med lymfekræftmidlet GA101, der retter sig mod samme patientgruppe, som Genmab og partneren Glaxosmithkline går efter med Arzerra. Siden nytår er Genmab fortsat steget lige over 113 pct.

Endelig var der fredag bemærkselsesværdig stor aktivitet i Greentech Energy Systems. Aktien sluttede 18 pct. højere i 15,8 kr. uden bagvedliggende nyt. Omsætningen var over ni gange større end gennemsnitsomsætningen i aktien de seneste tre måneder og i høj grad båret af købsinteresse fra kunder hos Instinet Europa og Credit Suisse First Boston, der stod for omtrent 70 pct. af nettokøbet af aktien.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen