Berlingske Business

Carlsberg-topchef: Det var som et ægteskab, der ikke fungerer

Carlsberg-topchef: Det var som et ægteskab, der ikke fungerer - 1
Der har været travlt ved svingdøren i Carlsbergs topledelse, men med dagens udskiftninger i ledelsen er det rette team på plads, siger topchef Jørgen Buhl Rasmussen. Foto:

Carlsbergs topchef, Jørgen Buhl Rasmussen, sammenligner forholdet til den nu fyrede chef for den vesteuropæiske forretning, Nils Østbirk, med et ægteskab, der ikke fungerer.

Der har været travlt ved svingdøren i Carlsbergs topledelse, men med dagens udskiftninger i ledelsen er det rette team på plads.

Det mener Carlsbergs adm. direktør, Jørgen Buhl Rasmussen, der kalder udskiftningerne en naturlig forlængelse af en uafsluttet omrokering i januar.

I begyndelsen af året fyrede Carlsberg-direktøren tre personer fra den såkaldte Executive Committee, der består af koncernens ti øverste chefer. Posten som chef for den vesteuropæiske forretning blev overtaget af danske Nils Østbirk, der efter blot fem måneder på posten nu bliver smidt på porten.

"Det er ærgerligt, men kemien fungerede ikke. Det skyldes ikke utilfredshed med præstationerne," siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Den personlige kemi manglede
Kan du uddybe det med den dårlige kemi?

"Det kan vel sammenlignes med et ægteskab, der ikke fungerer. De rette intentioner var til stede, men vi må bare se i øjnene, at den personlige kemi ikke var i top," siger Carlsberg-topchefen til Business.dk.

Ud over chefposten for Vesteuropa kommer der nye topchefer for Nordeuropa og Asien, mens der i januar blev udnævnt en ny topchef for international marketing. Kan de mange udskiftninger i ledelsen ikke opfattes som et problem?

"Nej, meget af det har været forlængelse fra januar, hvor vi søgte ledere med lidt andre kompetencer og mere international erfaring. Vi er nødt til hele tiden at kigge på, hvordan vi opgraderer vores færdigheder. Siden begyndelsen af året har vi manglet en chef for Asien, som vi nu har fundet, og Mikael Aro (hidtidig chef for Nordeuropa, red.) ville af familiære hensyn tilbage til Finland. Nu har vi det fulde team klar, og det glæder mig meget."

"Stærke navne"
Hvilke kompetencer har du fået i topledelsen med de nye ansigter?

"Agendaen er, at vi bliver lige så gode til at arbejde med mærkevarer som de bedste mærkevare-udbydere. Vi skal hele tiden blive bedre til at optimere mikset i butikker og restauranter og til markedsføringsdelen. Det afspejler vores nye topledelse, ligesom den rummer meget international erfaring," siger Jørgen Buhl Rasmussen, der ikke overraskende giver de nye topchefer nogle rosende ord med på vejen:

"Roy Bagattini (den nye chef for Asien, red.) er et stærkt internationalt navn med stor erfaring fra Asien og andre dele af verden. Jesper Friis (den nye chef for Vesteuropa, red.) har gjort det fantastisk i Norge og har i tidligere job arbejdet i både Finland og Sverige. Jørn Tholstrup har ikke den samme erfaring uden for Danmark, men er en meget struktureret og stærk strategisk tænkende leder.".

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen