Berlingske Business

Carlsberg-konkurrent sælger ud i Kina

Carlsberg-konkurrent sælger ud i Kina - 1
Anheuser-Busch Inbev, der blandt andet står bag ølmærker som Budweiser og Stella Artois, sælger ud af sin kinesiske portefølje. Foto:

Bryggeriganten Anheuser-Busch InBev sælger sin aktiemajoritet i Kinas største bryggeri, for at få nedbragt gælden. Selskabet afviser dog, at man dermed opgiver kampen om det asiatiske ølmarked.

Anheuser-Busch InBev, verdens absolutte ølgigant, har solgt knapt 20 procent af aktierne i Kinas største bryggeri, Tsingtao.

De kinesiske ølaktiviteter er blevet købt af det japanske bryggeri Asahi Breweries, der på det seneste er begyndt at ekspandere voldsomt udenfor de japanske grænser. Og for Anheuser-Busch Inbev indbringer salget af de 19,99 procent Tsingtao-aktier 666 millioner dollars, som bryggeriganten har voldsomt brug for. Det skriver Financial Times.

Siden Inbev købte Anheuser-Busch sidste år for den nette sum af 52 milliard dollars har bryggeriet haft travlt med at afhænde aktiviteter for at sænke gælden.

Bryggeriet skal nemlig betale et lån på syv milliard dollars, der blev brugt til finansieringen af opkøbet, tilbage inden udgangen af året. Derfor har det også været på tale at sælge Becks-brandet, der vurderes at kunne indbringe godt 2,5 milliarder dollars.

For Carlsberg og de andre bryggerier, der kæmper en indædt kamp om det asiatiske ølmarked, er det dog endnu for tidligt at juble. Anheuser-Buch Inbev har fortsat syv procent af aktierne i Tsingtao, og dem holder man fast i, lyder det fra bryggerigiganten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen