Berlingske Business
10:54Danskerne er ikke bange for at købe stort ind for tiden

Carlsberg ikke rigtigt med i Østeuropa

Markedet tog ikke hjerteligt imod regnskabet fra Carlsberg, og aktien ligger da også i en nedtrend.



Carlsberg har i årets

første tre kvartaler opnået et primært driftsresultat for skat og finansiering på 3.263 mio. kr. mod 2.855

mio. kr. samme tid sidste år. Volumenmæssigt er der en fremgang på 19 pct. - heraf udgør Carlsbergbrandet

5 pct.



Carlsberg-gruppens salg af øl steg i perioden med 19 pct., medens læskedrik var på niveau med sidste

år. Nettoomsætningen udgør 26,9 mia. kr. mod 25,7 mia. kr. sidste år (plus 5 pct.) Fremgangen skyldes primært organisk

vækst i Vesteuropa og Østeuropa samt de i juli og august 2001 tilkøbte virksomheder i Tyrkiet og Polen.



Carlsberg-Tetley

har øget markedsandel og volumen på det store britiske marked, især for Carlsberg-mærket (Carlsberg Lager

+11 pct. og Carlsberg Export +20 pct.), og opnået et resultat, som er større end sidste år. Resultatfremgangen

er primært drevet af volumenstigninger, men også et mere lønsomt produktmix har påvirket resultatet positivt.



I

Baltic Breverages Holding (BBH), hvor Carlsbers ejerandel er 50 pct., steg nettoomsætningen med 34 pct. til 3.737 mio. kr. Den

organiske vækst og overtagne virksomheder medførte en samlet volumenfremgang på øl på 27 pct., især

drevet af vækst i Rusland og Ukraine.



Volumenudviklingen viser, at BBH fortsat vokser mere end markedet. BBHs markedsandel

i Rusland var 33 pct. (inkl. Vena), hvilket var 5 pct.point højere end i samme periode sidste år. Markedsvæksten

har i år været 11 pct. i Rusland (4 pct. i 3. kvartal), hvilket er lidt mindre end tidligere forventet, og 14 pct. i Ukraine.



I

Baltikum steg markedet med 18 pct., og her har BBH øget markedsandelen til 46 pct.. For hele året er forventningerne

til markedsvæksten i Rusland nu lidt mindre end tidligere. Valutakursudviklingen i USD/ EUR har haft en negativ virkning med

ca. 40 mio. kr. år-til-dato, heraf 42 mio. kr. i 3. kvartal. Inflationen i Rusland var år-til-dato ca. 10 pct.



Pengestrømmen

fra driften og frit cash-flow udgjorde henholdsvis 4,5 mia. kr. og 1,7 mia. kr.



Tilbagekøbsprogrammet på op til

1 mia. kr. fortsætter som planlagt. Det oplyses særskilt, når opkøbet afsluttes. Pr. 30. september 2002 er tilbagekøbt

for 666 mio. kr.



Den positive forventning til såvel resultatet i Vesteuropa som til synergier fra sammenlægningen

af virksomhederne i henholdsvis Sverige og Polen samt forventning om fortsat vækst i Østeuropa vil tilsammen bidrage positivt

til Carlsberg-gruppens primære driftsindtjening.



I Carlsberg Breweries forventes omsætningsvækst samt et resultat

af primær drift, der er ca. 20 pct. større end i 2001. På den baggrund forventer Carlsberg-gruppen et resultat

af primær drift, der er ca. 15 pct. større end i 2001 samt et nettoresultat/ indtjening pr. aktie (før tilbagekøb), som

er ca. 10 pct. større end sidste år, når der reguleres for engangsposter.

Jyske Bank

Jyske Bank har sænket

sit kursmål på Carlsberg efter offentliggørelsen af regnskabet for årets tre første kvartaler.



Regnskabet

var overordnet på niveau med Jyske Banks forventninger, og Carlsberg fastholder forventningerne til helåret. Men resultatet

i Østeuropa ligger under Jyske Banks forventninger.



Det skyldes til dels, at aktiviteterne i Tyrkiet gav underskud, men

også en skuffende udvikling i Rusland. Mht. Rusland anfører Carlsberg i regnskabet, at markedsvæksten i 3. kvartal

var 4 pct., og at vækstforventningerne til markedet for helåret nu ligger under de tidligere forventninger, som var 13-15

pct.



Carlsberg siger desuden, at det svage 3. kvartal 2002 tilskrives, at 3. kvartal 2001 var usædvanligt stærkt

på grund af varmt vejr, mens 3. kvartal i år har været usædvanlig kold. Carlsberg forventer, at det russiske

marked forsat vil udvise pæne vækstrater. Dog lægger selskabet en dæmper på forventningerne til væksten

i både indeværende år (som nævnt) og de kommende år.



Således ventes væksten også

at ligge lidt under de hidtidige forventninger for 2003 på 11-13 pct. (en lav tocifret vækst). Carlsberg forventer, at BBH

fortsat kan vokse mere end markedet.

Delphi

Strategisk har selskabet -indtil videre valgt - at fokusere på at forbedre

marginerne på den eksisterende forretningsvolumen - bundlinien. Det kan skyldes, at man foreløbig er blevet koblet af

konsolideringsbølgen indenfor bryggerisektoren, skriver Delphi Economics i en analyse.



Selvom vækstpotentialet i

Vesteuropa er begrænset, forventes det at synergierne ved de seneste opkøb Feldschlössel og seneste omkostningsreducerende

tiltag i engelske Carlsberg-Tetley. Derfor skulle det være muligt at realisere en større indtjeningsmargin end de 6,8

pct., der blev realiseret i 2001. Selv har Carlsberg en ambition om knapt det dobbelte.



Teknisk ligger Carlsberg i en nedtrend,

og 360 niveauet skal brydes - 50 dages snittet - førend vi kan se en trendændring. Modsat finder ugechartet støtte

på det 200 dages glidende gennemsnit i 335. Siden marts måned 2001 har konsolideret sig på den positive side af

200 chartet.



Der ses faldende toppe, og stigende bunde. Et udbrud af denne formation kan nu ses når som helst. På

det lange månedschart er en flagformation under dannelse. Den korte 10 dages RSI har netop brudt 25 dages RSI og ligger stigende.

Momentum er neutral.



For den langsigtede investor må det anbefales at købe den stemmetunge A-aktie, da den historisk

er ca. 10 pct. billigere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen