Berlingske Business

Carlsberg holder ikke hof i Storbritannien

Carlsberg holder ikke hof i Storbritannien - 1
Cheers, mate. Men ikke helt så meget som tidligere og ikke nødvendigvis i Carlsberg. Foto:

Det store britiske ølmarked er blevet en klods om benet på flere af de globale bryggerikoncerner. Ølsalget falder markant på pubber og restauranter, og konkurrencen er benhård. Regnskabsaktuelle Carlsberg sidder på en uholdbar position som fjerdestørste spiller og er tvunget til at gøre noget på den lange bane.

Briterne går mindre ud, ølsalget er vigende, og konkurrencen er hårdere end de fleste andre ølmarkeder i verden. Alle de store bryggerikoncerner har i øjeblikket problemer med indtjeningen i Storbritannien, og Carlsberg er tvunget til handling, hvis den britiske forretning skal på ret køl.

Det mener en række analytikere, der peger på, at Carlsberg med en placering som fjerdestørste aktør på markedet langtfra sidder med gode kort på hånden. Positionen i Storbritannien giver nemlig ikke den danske bryggerigigant, der offentliggør halvårsregnskab i morgen, mulighed for at »styre markedets retning,« ligesom man ikke får udnyttet alle muligheder for stordriftsfordele.

»Vi mener, at Carlsberg ville stå bedre ved at sælge den britiske forretning, hvis muligheden byder sig. On-trade-markedet (markedet på restauranter, barer og lign., red.) falder kraftigt, og den britiske forretning trækker ned i forhold til at nå indtjeningsmålene. Samtidig er Carlsbergs nuværende position på markedet ikke holdbar på lang sigt,« siger aktieanalytiker i storbanken Credit Suisse, Lucinda O’Connor, til Berlingske Business.

Hun understreger dog, at der ikke er tegn på, at Carlsberg vil forlade Storbritannien. En anden mulighed er at indgå samarbejdsaftaler med andre bryggerier om distribution, ligesom det ikke er helt utænkeligt, at Carlsberg på længere sigt ligefrem slår de britiske aktiviteter sammen med en anden bryggerikoncern.

Carlsberg har en klar strategi om at have en dominerende position på alle markeder, hvor man vælger at gå ind i konkurrencen. Tankegangen er, at den eller de dominerende bryggerier har lettere ved at opnå stordriftsfordele og styre markedet – både i forhold til priser, produkter og markedsføring. På langt de fleste af Carlsbergs markeder er den danske bryggerikoncern nummer et eller to, men i Storbritannien følger man ikke den overordnede strategi.

Sagen uopklaret
Det britiske marked er samtidig præget af nedgang i ølsalget på pubberne og et rygeforbud, der får flere briter til at blive hjemme. Derudover får den økonomiske krise briterne til at holde på sparekronerne, og situationen er pt. ikke holdbar for nogen af de store bryggerikoncerner, fremhæver Lucinda O’Connor.

»Det ville hjælpe på indtjeningsmarginalerne, hvis markedet blev fordelt på færre store spillere. Men en konsolidering er ikke lige om hjørnet, fordi det er usikkert, hvordan de relativt strenge britiske konkurrencemyndigheder vil reagere,« siger hun.

I Danske Markets tror aktieanalytiker Søren Samsøe, at de nuværende aktører trods en utilfredstillende indtjening formentlig ønsker at blive i Storbritannien.

»Meget markedsføring i Storbritannien bliver set udenfor landet, og bryggerierne bruger markedsføringen derfra til at brande sig i flere lande. Carlsberg bruger f.eks. sponsoratet af Liverpool til at brande sig over hele verden, og hvis de gik ud, ville det også kunne påvirke synligheden på andre markeder,« siger han.

Det store spørgsmål er, om Carlsberg i stedet for at forlade markedet ønsker at købe sig større i Storbritannien. Aktieanalytiker Jens Houe Thomsen fra Jyske Markets tror, at Carlsberg holder mulighederne for både opkøb og frasalg åbne.

»På lang sigt vil Carlsberg enten sælge fra eller opkøbe i Storbritannien. Til at begynde med vil de formentlig fokusere på at optimere forretningen, og så vil de være klar til at handle, når situationen byder sig. Profitabiliteten hænger sammen med markedsandelen, og det er i længden ikke sjovt at ligge nummer fire,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen