Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Carlsberg-chef: Vi har brug for stærkere ledere

Carlsberg-chef: Vi har brug for stærkere ledere - 1
Carlsbergs koncernchef, Jørgen Buhl Rasmussen, vil have et stærkere ledelsesteam. Foto:

Carlsbergs koncernchef, Jørgen Buhl Rasmussen, afviser, at de pludselige udskiftninger i topledelsen skyldes utilfredshed med de nu tidligere ledere. Men der er behov for mere international erfaring i ledelsen, siger han.

Carlsberg har behov for stærkere ledere med tungere international erfaring. Det slår Carlsbergs koncernchef, Jørgen Buhl Rasmussen, fast, efter at den danske bryggerigigant har meldt om tre udskiftninger i virksomhedens topledelse.

"Efter sidste års køb af Scottish & Newcastle (S&N) er Carlsberg blevet en meget større og mere kompleks virksomhed. Jeg følte på nogle områder, at vi skulle have flere kompetencer ind omkring den internationale erfaring og et stærkt lederskab, der kan drive egen forretning på tværs af organisationen," siger Jørgen Buhl Rasmussen til business.dk.

Siden du overtog stillingen som koncernchef efter Nils Smedegaard Andersen, har du arbejdet sammen med mange af Smedegaards folk. Kan man sige, at du nu sætter dig igennem med dit eget hold?

»Det vigtige er ikke, om det er mit eget hold eller ej. Da vi havde købt S&N, talte vi meget om integration, kulturer og organisationen. For mig var det meget klart, at Carlsberg ville blive en anden virksomhed og meget mere kompleks virksomhed. Konkurrencesituationen bliver mere og mere intensiv på tværs af de enkelte markeder, og der er kompetencer, der skulle forbedres på nogle områder. Det er det, som det hele handler om,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Carlsberg meldte i morges ud, at chefen for de vesteuropæiske aktiviteter, Alex Myers, den ansvarlige for Asien-regionen, Jesper Bjørn Madsen, samt koncernens internationale marketingschef, Jan Hillesland, alle stopper i Carlsberg.

Jan Hillesland bliver erstattet af Khahil Younes, der kommer fra en lederstilling i Coca Cola, mens Alex Myers bliver erstattet af Nils Østbirk, der kommer fra en stilling som såkaldt ”Zone Director” i Northern Europe hos L’Oreal. Der er endnu ikke fundet en afløser for Jesper Bjørn Madsen.

Jørgen Buhl Rasmussen afviser, at ændringerne skyldes utilfredshed med de nu tidligere medlemmer af topledelsen.

»De havde alle meget stærke kompetencer inden for deres egne områder. Men nu løfter vi det yderligere. Vi er i dag en anden og større virksomhed. Nogle gange kræver noget mere på nogle områder. Nu sætter vi et stærkere lederskab. Men det betyder ikke, at de tidligere ledere ikke var gode til det, de gjorde,« siger han.

Under alle omstændigheder må udskiftningerne vel betyde, at den hidtidige ledelse ikke var stærk nok og ikke havde tilstrækkelig international erfaring. Kan du forstå, hvis folk er skeptiske, når du siger, at du har været meget tilfreds med de nu tidligere ledere?

»Jeg har været tilfreds, men at drive succesfuld virksomhed i dag betyder, at du hele tiden må udvikle dig. Det betyder forandringer i måden, du opererer på, og nogle gange i ledelsen. Carlsberg har forandret sig gevaldigt, og det afspejler mit nye lederteam. Jeg er sikker på, at vi har et gevaldigt stærkt lederteam fremover,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Har ændringerne nogen sammenhæng med Carlsbergs aktiekurs, der er raslet ned i 2008?

»Det har intet med det at gøre. Det her begyndte allerede i mine tanker, da vi lavede S&N-opkøbet. Det tager tid at finde de rette personer. Det er en proces, der er startet for mange måneder siden helt uafhængigt af aktiekursen.«

lala@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen