Berlingske Business

Carlsberg-chef frygter ikke afgiftssmæk

Carlsberg-chef frygter ikke afgiftssmæk - 1
Carlsberg-chef Jørgen Buhl Rasmussen er vant til rygter om højere øl-afgifter. Foto:

Ifølge en russisk avis risikerer Carlsberg et voldsomt afgiftssmæk. Men det tager topchef Jørgen Buhl Rasmussen med ro. ”Der er altid et hav af rygter,” siger han, men erkender at forhøjede russiske afgifter vil betyde højere ølpriser.

De russiske forbrugere risikerer at skulle betale mere for deres Carlsberg-øl. Det kan blive konsekvensen, hvis man i Rusland vælger at gennemføre den afgiftsstigning på 18 procent på øl, som den russiske avis Kommersant skriver om i dag.

Det russiske marked er Carlsbergs guldæg, og en afgiftsforhøjelse her vil kunne mærkes hos det danske bryggeri, der sidder på 40 procent af markedet.

Men administrerende direktør i Carlsberg, Jørgen Buhl Rasmussen, vil ikke kommentere præcist hvilken betydning det kan få for bryggeriet.

”Der er altid et hav af rygter, og vi har ikke set noget bekræftet omkring en afgiftsforhøjelse. Der går lignende rygter for tiden i stort set alle lande, hvor vi er tilstede, så indtil vi ser noget bekræftet, tager vi den med ro.”

Højere ølpriser
Hvis afgiftsforhøjelserne er mere end rygter, vil Carlsberg dog reagere på det.

”Det vil sædvanligvis være i form af højere ølpriser,” siger Jørgen Buhl Rasmussen til business.dk

Carlsberg-aktien falder på nyheden om de højere afgifter med 2,7 procent til kurs 319.

Afgiftsforhøjelsen er dog ifølge Bloomberg ikke entydigt negativt for Carlsberg, da afgiften på spiritus samtidig ventes at blive hævet med 30 procent. Det kan flytte nogle forbrugere over til øl i stedet for spiritus.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen