Berlingske Business

C20'erne ofrer investeringer for aktionærforkælelse

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli
ARKIVFOTO. Foto:

De danske C20-selskaber har de seneste to år brugt 200 mia. kr. på at forgylde aktionærerne gennem udbytte og aktietilbagekøb.

Den strategi møder nu stor kritik fra eksperter, der i stedet opfordrer til at investere i fremtiden.

Det skriver Børsen.

- Når vi nu ser så lav en rente, kan det da undre, at virksomhederne ikke kan finde noget mere interessant at investere i, siger Claus Jørgensen, aktiechef i PKA, til Børsen.

Samme kritik kommer fra Otto Friedrichsen, der er aktiechef i Formuepleje. Han vurderer, at virksomhederne i højere grad burde sikre et solidt forretningsgundlag for fremtiden snarere end at belønne aktionærerne.

- Det er farligt, hvis investeringer i fremtiden bliver ofret for kortsigtet tilfredsstillelse af aktionærer. Det er nu, virksomhederne skal skabe den forretning, der holder dem kørende om 5, 10 og 15 år, siger Otto Friedrichsen til avisen.

genmab

A.P. Møller-Mærsk er et af de selskaber, der de sidste par år har brugt flest penge på at forgylde aktionærerne. Hele 61 mia. kr. har det lyseblå konglomerat brugt på udbytte og tilbagekøb de seneste to år, skriver Børsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen