Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Brug sund fornuft og undgå hasardselskaber

Trods den specielle nytårsstemning bør man som investor være lige så objektiv i januar som i december.

Det nye aktieår 2009 startede med brask og bram, og det frister ganske givet en hel del investorer til straks at sætte hele kapitalen i spil for at være med fra starten. Specielt hvis man har et grimt underskud fra 2008 at rette op på.

Men her skal man lige klappe hesten, inden man begynder at tro på guld og grønne skove. Der er nemlig ingen forskel på de fundamentale forhold i hverken verdensøkonomien eller de enkelte selskabers bundlinjeresultater, bare fordi vi har passeret et årsskifte. Inflation, rente, arbejdsløshed og så videre er fløjtende ligeglad med, om kalender viser 31. december eller 1. januar.

Psykologisk effekt

Der kan godt være en psykologisk effekt af, at vi nu er startet på et nyt år, men almindelig sund fornuft taler for, at denne effekt bliver kortvarig. Og når denne »nu begynder vi forfra-stemning« er drevet over, vil aktiemarkedet igen begynde at vurdere forholdene objektivt. Det kan godt give nogle gevaldige tømmermænd, hvis man har været for hurtigt ude i forsøget på at være med på en optur fra starten.

I stedet bør man være nøjagtig lige så objektiv i januar, som man forhåbentlig var det i december. Det vil sige, at man bør analysere de enkelte aktier hver for sig og vurdere, om kursen for netop denne aktie stemmer med den forventede indtjening i det selskab, som aktien er en ejer-andel af. Det er AktieUgebrevets vurdering, at det efterhånden er tilfældet for en række selskaber, og i de tilfælde, kan man med god samvittighed give sig til at samle »billige« aktier op med henblik på en længerevarende investering.

Her kan man for eksempel overveje konjunkturfølsomme aktier som Rockwool og H+H International, som er faldet betydeligt mere i kurs end markedets gennemsnit. Og efter vores vurdering også mere end en langsigtet sammenligning mellem indtjening og markedsværdi kan bære.

Til gengæld skal man fortsat holde sig fra aktier, hvor faldet i aktiekursen ikke kun skyldtes konjunkturnedgang, men også problemer i selve selskabet. Her kan for eksempel nævnes Bang & Olufsen, som udmærkede sig i 2008 med meget store nedjusteringer, direktørfyring, og en bestyrelsesformand, som insisterede på, der skam ikke var nogen problemer. Hvorefter man så nedjusterede igen.

Sådanne selskaber er hasardprægede, og bør ikke indgå i investeringsovervejelserne. Heller ikke selv om de på kort sigt kan levere store kursstigninger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen