Berlingske Business

Britisk medicinalkæmpe sænker forventninger og fokuserer på 2020-plan

Det britiske medicinalselskab Glaxosmithkline, GSK, skruer ned for sine forventninger til 2017, men opdaterer sin vision for 2020.

Det britiske medicinalselskab Glaxosmithkline, GSK, skruer ned for sine forventninger til 2017, men opdaterer sin vision for 2020.

Det fremgår af selskabets regnskab for andet kvartal.

Glaxosmithkline venter nu at have en vækst på 3-5 pct. i sin indtjening per aktie i 2017 mod tidligere ventet 5-7 pct.

- Vi opdaterer vores forventninger til hele året for at afspejle de investeringer, vi har lavet for at fremskynde gennemgangen af vores to nye HIV-mediciner. Endvidere forsyner vi investorerne med en langsigtet udsigt for GSK og vores hensigt om at forbedre innovation, præstation og tillid, skriver administrerende direktør Emma Walmsley i regnskabet.

Til gengæld sætter medicinalvirksomheden mål op for perioden frem til 2020, hvor der ventes en gennemsnitlig årlig vækst på 5 pct.

I andet kvartal landede omsætningen i selskabet på 7,32 mia. pund, en smule bedre end analytikernes estimater på 7,28 mia. pund ifølge Bloomberg News. Koncernens driftsresultat landede på 2,08 mia. pund.

På bundlinjen fik GSK et justeret resultat per aktie 27,2 pence, hvilket overgår analytikernes prognose på 26,3 pence.

- Andet kvartal var endnu et kvartal fyldt med fremgang for GSK. I andet halvår af 2017 prioriterer vi at bevare vores momentum og forberede os på den succesfulde udførelse af flere vigtige lanceringer, skriver Emma Walmsley.

Nedjusteringen synes dog at veje tungest blandt investorerne, der sender aktien ned med 1,4 pct. til 1564 pence på børsen i London.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen