Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Britisk kapitalforvalter: Brexit har ikke knækket Storbritannien. Endnu...

BRITAIN-POLITICS-EU-BREXITsm
London. Arkivfoto. Foto:

Ligesom stort set alle andre investorer og analytikere troede den britiske kapitalforvalter Schroders, at brexit ville knuse den britiske økonomi. Sådan er det ikke gået. Men Schroders' europastrateg er stadig pessimistisk.

Med en historie der begynder i 1804, har den britiske kapitalforvalter Schroders styret velhavernes formuer gennem lidt af hvert: Napoleonskrigene, industrialiseringen, et par verdenskrige og Murens fald.

Og nu: Brexit. Storbritanniens skilsmisse fra EU er en historiens helt store udfordringer for en bank, der jonglerer med investeringer for mere 3.000 milliarder, mener Schroders europastrateg, Azad Zangana.

»Det er en politisk milepæl i Europas historie, der vil skabe usikkerhed på markederne i mange år fremover,« siger Azad Zangana, som i dag besøgte Schroders kontor ved Nyhavn i København.

Zangana var selv én blandt mange investorer og strateger, som havde forventet, at den britiske økonomi ville modtage en ordentlig kæberasler, da 51,9 pct. af Storbritanniens befolkning besluttede, at landet måtte forlade EU.

Sådan er det ikke gået.

Bruttonationalproduktet stiger med knap 2 pct. Og finansminister Hammond har tilmed skruet op for forventningerne til væksten for 2017. Indkøbscheferne tror på vækst i deres forretninger, og de britiske forbrugere svingerne kreditkortene, som om det stadig var før 23. juni 2016.

Faktisk opfører den britiske økonomi sig mere eller mindre, som om de britiske vælgere slet ikke havde truffet den mest skelsættende beslutning i nyere historie.

»Vi var for pessimistiske. Ligesom alle andre var. Af en eller anden grund har de britiske forbrugere slet ikke ladet sig slå ud af brexit,« siger Azad Zangana.

Men det skal nok komme, mener chefstrategen, der tillader sig at fastholde sin pessimistiske mine.

»Det har taget længere tid, men snart er konsekvenserne uundgåelige for de britiske forbrugere,« siger han.

Zanganas logik lyder sådan her: Det faldende pund betyder, at dagligvarerne i Storbritannien bliver dyrere og dyrere at importere. Priserne og inflationen stiger. Det gør briternes løn ikke. Og inden længe vil brexit dermed ramme briterne på pengepungen. Forbruget vil skrumpe og gassen vil gå af økonomien.

»Det er mest et spørgsmål om, hvornår det kommer. Der går nok ikke ret længe, før vi ser de første negative tegn,« siger Azad Zangana.

Bolden er nu hos EU

At Storbritannien er på vej mod nye tider blev onsdag understreget af Storbritanniens premierminister, Theresa May.

På et officielt pressemøde bebudede hun, at alle udenlandske virksomheder i Storbritannien ikke længere vil have adgang til EUs indre marked efter brexit.

»Der er ingen vej tilbage,« fastslog May med en alvorlig mine i ansigtet, mens hun tilføjede, at Storbritannien ved et brexit vil miste indflydelse på europæisk økonomi.

Theresa Mays mest højtstående diplomat i Bruxelles, Sir Tim Barrow, afleverede i dag officielt Storbritanniens udmeldelsesbrev til EU-præsidenten, Donald Tusk. Dermed er artikel 50 udløst, og skilsmisseprocedueren kan nu officielt gå i gang.

Det betyder ifølge Azad Zangana, at bolden nu er hos europæerne.

»EU har ikke officielt haft en rolle at spille i brexit før i dag. Det har de i højeste grad nu. Nu er det op til medlemslandene at finde ud af, hvor god en exit-aftale de kan tilbyde Theresa May og det britiske parlament.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen