Berlingske Business

Børsdebutantens næstformand: Ejerne har allerede taget de store risici

Umiddelbart har det ikke været et tema for bestyrelsen i biotekselskabet Orphazyme, der er på vej på børsen i København, at de store ejere bag selv ville finansiere de igangværende studier med selskabets lægemiddelkandidat - i stedet for at hente pengene gennem en børsnotering.

Novo Holdings sidder eksempelvis på godt 33 pct. af Orphazyme, og umiddelbart er de op til 690 mio. kr., der forventes at blive rejst ved børsnoteringen, eksklusive retten til overallokering, ikke den store mundfuld for medicinalselskabets pengetank, men en børsnotering rummer nogle fordele, der gør det til den rette vej at gå lige nu.

Sådan lyder det fra Bo Jesper Hansen, der er næstformand i bestyrelsen hos Orphazyme.

»Vi er nået frem til den her beslutning gennem et strategiarbejde i bestyrelsen. Her er vi nået frem til den konklusion, at tidspunktet og klimaet er det rette til en børsnotering nu, så vi kan invitere andre med ind i selskabet«, siger han til Ritzau Finans.

»Vi står med potentielt fire indikationer, så der vil være et stort nyhedsflow fremadrettet, og der er det vigtigt at have en platform til at distribuere det nyhedsflow fremadrettet. Det er trods alt mere interessant med en børsplatform til det, og det vil også øge fokus på selskabet internationalt,« fortsætter næstformanden.

orphazyme

STORE RISICI ALLEREDE TAGET

Han afviser, at børsnoteringen er valgt for at sprede risici ved de igangværende studier inden for fire forskellige indikationer med Orphazymes' lægemiddelkandidat ud på flere hænder - og væk fra ejerne bag.

Han vurderer nemlig, at de største risici allerede er taget.

»Vi synes jo, at der er taget store risici fra eksempelvis Novo og Sunstone allerede. De er fundamentale i det her projekt. Ejerne har været med i otte år og bragt 400 mio. kr. til bords. Der har de taget alle de store risici,« siger Bo Jesper Hansen.

17BUSxbrbe-150149.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen