Berlingske Business

Børsdebutanten Greenmobility åbner under udbudskurs

greenmobility
Foto:

Det lille elbilselskab Greenmobility åbner med et lille fald på den første noteringsdag. Aktien blev solgt til udbudskursen 150, men er i de første minutter blevet handlet smule lavere.

Kort efter handlen begyndte på First North i København faldt aktien til kurs 143,5 eller 4,3 pct. lavere end udbudskursen.

Udbuddet gav en overtegning på 34 pct. og 56 pct. når der justeres for de aktie, som allerede var forhåndstegnet.

Selskabet oplyste i april om børsplanerne. Det skete blot fem måneder efter, at de første biler fra GreenMobility kom på gaden. Selskabet har hver måned i gennemsnit fået over 1.000 nye kunder, og 30. april 2017 udgjorde  antallet af privat- og erhvervskunder i alt 7.612. Selskabets mål er at have 15.000 kunder ved årets udgang, fremgår det af prospektet.

På længere sigt er ambitionen at blive blandt Europas førende udbydere af bybiler og GreenMobility’s langsigtede mål er i 2021 at være repræsenteret i mere end 20 byer via franchises, partnere og egne operationer. På det tidspunkt er planen at have 400.000 kunder på GreenMobility’s platform.

Provenuet fra noteringen  vil bl.a. blive brugt til at finansiere driften og som led i målet om at ekspandere internationalt. Baseret på udbudskursen på 150 vil markedsværdien for selskabet blive 250 mio. kr.  Det såkaldte free float – det antal aktier som er i frihandel – vil efter udbuddet være på 25 pct.

I 2017 forventer selskabet at omsætte for 10-15 mio. kr. og tabe 30-35 mio. før omkostningerne. Selskabets målsætning er at opnå break-even i driftsresultatet før skat i løbet af 2019.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen