Berlingske Business

Børschef: DONG kan komme hurtigt i C20

jsf
Børsintroduktion DONG. Foto:

DONG Energys entré på fondsbørsen i København torsdag morgen er blevet fulgt med stor interesse. Og interessen blandt investorerne er også ganske enorm, hvorfor DONG Energy synes på direkte kurs mod eliteindekset herhjemme, C20 Cap.

Indekset revideres normalt to gange om året - i juni og i december - begge gange baseret på de 25 største selskaber herhjemme målt på markedsværdi, hvoraf de 20 mest omsatte papirer udgør eliteindekset.

XX

Skæringsdatoen for revideringen i juni var den 31. maj, og dermed kan Dong Energy efter de normale regler først komme i C20 i december-revideringen. Men måske kan det dog ske hurtigere end det - der findes nemlig også en undtagelse til reglen, lyder det fra Bjørn Sibbern, der er børschef hos Nasdaq OMX i København, som driver fondsbørsen.

JHGHJIH

- Selvfølgelig bliver det en C20-aktie, når man tager størrelsen af den i betragtning. Så der er ikke nogen tvivl om, at den kommer ind på et eller andet tidspunkt. Vi har også noget, der hedder fast track, så den kan i princippet komme ind før. En ting er i hvert fald sikkert: Det bliver spændende at følge, hvornår DONG kommer ind i C20, siger Bjørn Sibbern til Ritzau Finans.

TV: Euforisk DONG skal nu levere varen

 

Hvis Nasdaq OMX tillader DONG et såkaldt "fast track" til C20 Cap-indekset, vil indekset frem til december-revideringen bestå af 21 aktier i stedet for 20. Bjørn Sibbern vil ikke ud med, hvad kravene til en hurtigere vej ind i eliteindekset er, men ligesom tilfældet er for de normale revideringer, er de baseret på markedsværdi og omsætning i aktien.

Carsten

Efter godt en times handel på debutdagen torsdag er DONG Energy-aktien omsat for omkring 3,3 mia. kr. og stiger med 9,9 pct. til 258,20 kr. Det giver en markedsværdi på knap 108 mia. kr. - den sjettestørste blandt de selskaber, der er noteret på børsen i København.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen