Berlingske Business

Børs-succes: Matas overhaler konkurrenter

Matas_Brev_Business
Siden noteringen i juni er Matas-aktien steget 22 procent, og det er mere end konkurrenterne. Foto:

Knap et halvt år efter noteringen af Matas på København Fondsbørs kan denne børsføring kåres som den mest succesfulde de seneste fire-fem år.

De mest oplagte nære sammenligninger, Pandora og Zealand Pharma, har fået mange skrammer undervejs, og de cases er næppe opskrif­ten på en succesfuld børsføring. På trods af den vellykkede Matas-børsnotering, som både tidligere ejere og nye investorer an­tageligt har været tilfredse med, har det dog været meget småt med følgeskabet af andre nye selskaber på børsen.

I en statusanalyse konkluderer Økonomisk Ugebrev ellers, at der blev fundet med meget fin og sund balance mellem købere og sælgere, da Matas skulle noteres. En sammenligning med fire børsnoterede peer group-selska­ber viser, at Matas siden noteringen har klaret sig kursmæs­sigt i den absolut bedste ende, kun overgået af amerikanske AmerisourceBerg, som dog ikke er direkte sammenlignelig med Matas. 

terje cykel

Siden noteringen i juni er Matas-aktien steget 22 procent, og det er mere end konkurrenterne Walgreen (+15 procent), Jean Coutu (+9 procent), CVS/caremark (+14 procent). Den pæne kursudvikling på alle selskaberne afspejler, at de professionelle investorer i høj grad har ef­terspurgt stabile selskaber inden for denne branche. 

At Matas-aktien ligger som en af de bedste i klassen, skyldes dels, at aktien blev solgt til den »rigtige« værdiansættelse, altså hverken for dyrt eller for billigt, og dels at selskabet fortsat har en meget stærk markedsposition uden den store konkurrence, og at ledelsen har formået at konsoli­dere selskabets stærke position.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 40.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen