Berlingske Business

Bølge af svindelsager rammer erhvervslivet

Bølge af svindelsager rammer erhvervslivet - 2
Foto:

Sagerne om korruption og svindel vælter ud af skabene i danske og udenlandske virksomheder. Men det er skam ganske normalt i krisetider, siger en ekspert. Business.dk har samlet sagerne her.

Når tidevandet går ud, finder man ud af, hvem der har badebukser på. Sådan lyder et af mangemillionæren Warren Buffets yndlingsudtryk, og det dækker ganske godt over den nuværende tilstand.

De seneste par måneder er sager om millionsvindel og fusk væltet ud af skabene i både danske og udenlandske virksomheder. Seneste er vindmøllegiganten Vestas blevet svindlet for 90 millioner kroner, men også virksomheder som Carnegi og bankInvest har for nyligt måtte sende betroede medarbejdere en tur i varetægtsfængsling fordi de havde et lidt for kreativt forhold til finanserne. Men det er ganske normalt at svindlerne bliver afsløret når krisen kradser. Det siger Steen Thomsen, professor i virksomhedsledelse ved Copenhagen Business School.

”Der er et kendt udtryk, der hedder ”Det som revisorerne ikke fanger, fanger depressionen.” Det vil med andre ord sige, at når tiderne er gode, er det lettere at feje noget ind under gulvtæppet, og omvendt når så nedgangen rammer bliver det svært at skjule dårligdommene,” siger Steen Thomsen, og fortsætter.

”Mange af de svindelsager vi ser, er relateret til lån eller lignende, hvor pengene er blevet investeret, og når så ejendomsværdien eller kurserne falder, kan de ikke betale lånene tilbage, og så bliver de afsløret.”

Herhjemme rullede svindelbølgen for alvor, da vi med IT Factory så et grelt eksempel på svindel, men i de seneste uger er skeletterne fortsat væltet ud af virksomhederne. Og det vil de fortsætte med, spår Steen Thomsen.

”Jeg tror, at der fortsat er masser af problemer i gemmerne, og det skal nok fortsætte et godt stykke ind i 2009,” lyder det fra professoren. Her kan du se en oversigt over nogle af de svindelsager, der har rusket i erhvervslivet det seneste stykke tid. de mistænkte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen