Berlingske Business

B&O-top anklages for nøl og arrogance

B&O-top anklages for nøl og arrogance - 1
"Bestyrelsen med Jørgen Worning i spidsen har fuldstændig misfortolket den udvikling, som har stået på i syv – otte år". Sådan lyder den hårde kritik af B&O-topledelsen. Foto:

En tidligere direktør i Bang & Olufsen langer kraftigt ud efter topledelsen med formand Jørgen Worning i spidsen. ”Bestyrelsen har fejlet”, lyder det.

B&O-ledelsen har opført sig handlingslammet, ført en forfejlet prispolitik og haft en arrogant holdning til forbrugerne. Så hård er den kritik, en tidligere direktør i den Struer-baserede audio- og visuelkoncern fremfører i dagens udgave af Børsen.

”I mit sind er der ingen tvivl.Bestyrelsen med Jørgen Worning i spidsen har fuldstændig misfortolket den udvikling, som har stået på i syv – otte år, og som Apple i bund og grund startede," siger Lars Kirstein, der tidligere var direktør for B&O i Norden, Polen og Baltikum.

Han erkender, at tidligere direktør Torben Ballegaard også bærer en del af ansvaret for, at B&O i dag er i en alvorlig krise, hvor indtjeningen fosser ud af virksomheden, samtidig med at aktiekursen er styrtdykket.

"Formanden burde være stoppet"
Men han burde ikke have betalt den fulde pris, lyder det om Ballegaard, der blev fyret på gråt papir i januar 2008 efter en voldsom nedjustering fra virksomheden.

”Bestyrelsen har fejlet i lige så stor grad. Og formanden burde være stoppet sammen med Ballegaard,” siger Kirstein til Børsen.

Ifølge den tidligere direktør er en del af fejlen, at den prispolitik man har ført i B&O. Det vigtige er nemlig at ”vinde kampen om stuen” og her er adgangsbilletten fjernsynet. Har man først fået det ind hos forbrugerne, kan de lettere overtales til at købe lydanlæg og højtalere, hvor indtjeningen er god.

Men B&O sælger ikke nok fjernsyn.

”Jeg er enig i, at B&O skal være dyrt, men der er en grænse. Spørgsmålet er, om man har været god til at finde den. Jeg mener nej,” siger Kirstein.

Bang & Olufsen er aktuelle med regnskabet for første halvår 2008/2009 i dag. Der ventes dog ikke de store overraskelser, da virksomheden i slutningen af december meldte sine forventninger til årets samlede resultat ud. Det lød på et resultat i niveauet -260 til -380 millioner kroner.

Se billederne af B&O.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen