Berlingske Business

Belgiske klø på stille aktiedag

De europæiske aktiemarkeder var uden de store bevægelser mandag, der var præget af sommerferie og tynd handel. Belgiske Mobistar måtte dog notere en kurslussing af rang oven på et svært skuffende regnskab.

Samlet steg paneuropæiske Europe Stoxx 600 med 0,2 pct. Engelske FTSE 100 lukkede med et lille fald på 0,1 pct., mens franske CAC 40 steg 0,3 pct. Generelt var handlen dog begrænset, og volumen lå 32 til 40 pct. under de seneste 100 dages glidende gennemsnit.

I Belgien havde landets næststørste mobilselskab en ganske skidt dag på børsen. Aktien faldt med ikke mindre end 30,8 pct. til 10,92 euro efter et regnskab, der var langt værre end ventet og indeholdt en nedjustering.

Mobistar rapporterede et fald i omsætningen i første halvår på 5,7 pct. og et fald i driftsresultatet, EBITDA, på hele 28 pct. Samtidig venter man for hele året et fald i omsætningen på op til 12 pct. og har annulleret alle dividendeplaner.

Nye roamingregler har ramt selskabet ganske hårdt, og samtidig har Mobistar forsøgt at genprise nogle af sine produkter. Flere banker har allerede bebudet, at estimaterne for Mobistar vil blive skåret markant.

Storbanken UBS steg med 2,5 pct. til 18,05 sfr. efter sine foreløbige tal for andet kvartal. Tallene viste et nettooverskud på omkring 690 mio. sfr. (4,2 mia. kr.) Storbankens driftsoverskud før skat anslås at lande på lidt over 1 mia. sfr.

Hollandske Philips aktie steg 2,1 pct. til 23,91 euro. For første halvår kunne selskabet vise en omsætning på 5,65 mia. euro, mens analytikerne ventede en omsætning på 5,61 mia. euro.

Det blev omsat til et overskud på driften på 603 mio. euro mod ventet 550 mio. euro. På bundlinjen var regnskabet også bedre end estimeret. Her kunne Philips vise et overskud på 317 mio. euro - eller 70 mio. euro mere end ventet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen