Berlingske Business

Bavarian øgede omsætning markant og fik overskud

Overskuddet er opgjort til 218 mio. kr. og stammer fra en kraftigt øget omsætning af blandt andet koppevacciner, som

bragte den samlede omsætning helt op på 505 mio. kr.



For 2004 venter Bavarian Nordic en omsætning på

400 mio. kr. og et resultat før skat i størrelsesordenen 60-80 mio. kr.



Produktionsomkostningerne løb op

i 187 mio. kr. og udviklingsomkostningerne øgedes til 56 mio. kr. Derimod faldt forskningsomkostningerne en smule til 24 mio.

kr.



- Vores stærke økonomiske resultat er baseret på kommercielt salg af ikke-registrerede vacciner mod kopper

og betydelige offentlige udviklingstilskud fra regeringer, forklarer administrerende direktør i Bavarian Nordic, Peter Wulff,

der samtidig peger på køb af produktionsfaciliteter og fremskridt i den kliniske udvikling af selskabets vacciner mod

HIV og kopper, som nogle af de vigtigste milepæle i Bavarian Nordic.







Intet udbytte



Udbytte bliver der dog ikke

noget af trods det markant bedre resultat. Ledelsen foreslår, at årets overskud bliver overført til egenkapitalen.





Bavarian Nordic er ikke interesseret i at betale dividende "før virksomheden har opnået en tilstrækkelig

kapital til at kunne udlodde udbytte". 2003-resultatet har øget egenkapitalen med ikke mindre end 77 pct. til knap 350

mio. kr.



Af andre tiltag vil koncernen overføre selskabets overkursfond på godt 396 mio. kr. til selskabets frie

reserver, fremgår det af regnskabet. Hvad beløbet skal bruges til fremgår ikke umiddelbart af regnskabet, men bestyrelsesformand

Asger Aamund løfter over for RB-Børsen lidt af sløret for formålet:



- Det er nærmest for at

have dispositionen, hvis vi skulle beslutte at købe egne aktier, lyder det fra bestyrelsesformanden.









































































RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen