Berlingske Business

Barsk børsdag for italienske banker

For de italienske banker blev mandag en hård dag med kursfald og beskæmmende talstærk repræsentation på den uheldige side i opgørelsen over største fald og stigninger i det fælleseuropæiske aktieindeks Stoxx 600.

Politisk krise bekymrer i Italien, hvor tidligere ministerpræsident Silvio Berlusconis støtter truer med vælte koalitionsregeringen, hvis Berlusconi nægtes plads i Senatet på grund af en dom for skattesvindel.

Banco Popolare Societa Cooperative faldt 4,2 pct., Banca Popolare dell'Emilia Romagna faldt 4,6 pct., og Unicredit faldt 4,0 pct. Mediobanca (-3,4 pct.), Unione di Banca Italiane (-3,8 pct.) og Banca Monte dei Paschi di Siena (-3,5 pct.) var andre italienske bankaktier præsenteret blandt de 10 mest dårligst præsterende aktier i Europa mandag.

Også bunden af indekset var præget af Berlusconi - her sluttede hans tv-selskab, Mediaset, med et kursfald på 6,3 pct.

På sektorniveau lå finansaktierne i bunden af Stoxx 600 med et fald på 0,6 pct., mens det samlede Stoxx 600 faldt 0,1 pct.

Faldet afspejler et fald på 0,1 pct. for det franske CAC 40 og en stigning på 0,2 pct. for tyske DAX. Det italienske FTSE MIB faldt 2,1 pct., og London var lukket på grund af helligdag.

Toppen af det europæiske aktieindeks præges af en større tysk telefonhandel, som sendte aktierne i hollandske Koninklijke KPN og Telefonica Deutschland til tops. KPN opnået tilsagn fra sin mindretalsaktionær, America Movil, til salg af KPN's tyske selskab til Telefonica. Reaktionen blev kursstigninger på henholdsvis 3,0 pct. og 2,9 pct. til det hollandske og tyske selskab. Det ligeledes tyske teleselskab Freenet følger i slipstrømmen med en kursstigning på 2,0 pct.

Med i toppen var også danske FLSmidth med et løft på 1,8 pct. til 326,60 kr. og den finske konkurrent, Outotec, der steg 2,2 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen