Berlingske Business

Barclays-aktionærer fejrer direktørfyring

BANKS-FOREX/SETTLEMENT
Foto:

Det bliver tolket positivt i aktiemarkedet, at Barclays onsdag har givet en fyreseddel til sin direktør gennem de seneste tre år, Antony Jenkins.

Den britiske storbank har overraskende givet direktøren sparket for at sætte skub i udviklingen, mens strategien ligger fast. Det fortæller banken onsdag morgen.

Aktiemarkedet reagerer ved at sende Barclays-aktien 2,7 pct. højere til 258,90 pence. Det er den største stigning i FTSE100-indekset på London-børsen og næststørste stigning i det brede europæiske Stoxx 600-indeks.

Banken leder efter en afløser, men i mellemtiden vil bestyrelsesformand John McFarlane overtage roret som kombineret formand og administrerende direktør.

- Uanset Antonys væsentlige bidrag stod det klart for os alle (i bestyrelsen, red.), at der var behov for et nyt sæt færdigheder for den kommende periode, siger Sir Michael Rake, næstformand for bestyrelsen, i en meddelelse.

BRITAIN-BANKING-BUSINESS-RECAPITALISATION-EARNINGS-BARCLAYS-FILE

John McFarlane har kun været en del af Barclays-bestyrelsen siden januar 2015 og blev formand i april. Han har også formandskabet i Firstgroup, men vil opsige den stilling for at hellige sig bankarbejdet.

Oven på chefskiftet siger John McFarlen blandt andet til BBC-radiostationen Radio 4, at banken ikke er effektiv nok, og at der kan være nedskæringer på vej både i lønningslisten og antallet filialer.

Det er desuden besluttet, at banken ikke vil forlænge sit sponsorat af den bedste engelske fodboldliga, Premier League, rapporterer Radio 4.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen