Berlingske Business

Banker/Jyske: Ikke sikkert at udlånet vil stige

Bankpakke II kan sikre bankerne sul på kroppen i form af ansvarlig kapital, men det er slet ikke sikkert, at den vil føre til flere udlån. Det fremhæver bankanalytiker Christian Hede fra Jyske Bank.

- Man taler om mådehold og om at få gang i udlånet på samme tid. Det er to modsatrettede ønsker, siger Christian Hede til RB-Børsen.

Christian Hede følger som analytiker større danske banker som Nordea og Danske Bank, og han understreger, at han ikke udtaler sig på Jyske Banks vegne.

Konkret står der i aftalen om bankpakke II, eller kreditpakken, som er dens officielle navn, at bankerne skal hæve deres kernekapitalprocent til 12 pct. Det er ganske højt sammenlignet med situationen i dag, hvor for eksempel Danske Bank har en kernekapitalprocent på 10. Så selvom aftalen holder fast i solvenskravet på 8 pct., så er der altså tale om en skærpelse af kravet til bankernes polstring.

Kernekapitalprocenten udregnes ved at dividere egenkapital plus hybrid kernekapital med de risikovægtede poster. For at få kernekapitalprocenten i vejret kan man altså indskyde hybrid kernekapital, som er det, staten gør. Men det nytter det ikke noget, hvis de risikovægtede poster, heriblandt udlån, vokser for meget.

Christian Hede understreger, at den ansvarlige kapital netop gør det muligt for bankerne at låne mere i Nationalbanken, og dermed lade udlånene stige. Men erfaringer fra udlandet viser, at bankerne ikke har den store lyst til at øge udlånet i den nuværende usikre situation.

- De internationale erfaringer er ikke særligt gode i forhold til at få udlånet til at stige på denne her måde. En undersøgelse fra Storbritannien viste for nylig, at lige præcis en ordning, der mindede om det her, ikke havde fået udlånet til at stige. Fra oktober til nu er situationen for de britiske banker blevet mere og mere usikker, og derfor har de haft interesse i at polstre sig, siger Christian Hede.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen