Berlingske Business

Banker: Der kommer en ny finanskrise

PeterSchutze_Refner_artikel.jpg
Peter Schütze fra Nordea er en af de bankchefer, der siger, at ting gentager sig. og derfor vil der komme nye finanskriser. Foto:

Krisen bliver lang og hård, og når vi er ude på den anden side, risikerer vi, at den rammer os igen.

Sådan lyder meldingen fra landets bankdirektører i en spørgeundersøgelse, som Morgenavisen Jyllands-Posten har foretaget. I alt frygter knap 70 pct. af landets bankdirektører, at en ny og lignende finanskrise atter vil hærge sektoren.

»Vi skal nok få en ny - men anderledes - finanskrise,« siger landechef Peter Schütze fra Nordea, der langt fra er den eneste topchef i sektoren med kriseprofetier:

»Jeg har svært ved at se, hvorfor vi ikke skal havne i en krise igen. Ting har det med at gentage sig, og hukommelsen er kort. Hvis vi ser, hvad der ramte bankerne, var det nogle af de samme ting, vi så i 1990erne,« siger adm. direktør Frank Vang Jensen fra Handelsbanken.

Han tror, at den nye finanskrise kan matche den nuværende i dybde og omfang.

Flertallet af bankdirektørerne forventer, at det næste år til halvandet byder på negativ vækst og flere bankkrak, viser undersøgelsen, som 44 af 106 adspurgte bankdirektører har deltaget i.

Frygter bankerne en ny, voldsom finanskrise, er det deres egen skyld, påpeger ekspert.

»Bankerne har ikke lært noget, og derfor kommer vi igen ud i en finanskrise. Bankdirektørerne tænker stadig kortsigtet, dels fordi de selv profiterer af optionsprogrammer. De tænker stadig i, at det er kunderne, der skal betale gildet. Der er intet, der har ændret sig,« siger finansrådgiver Kim Valentin fra Finanshuset til Jyllands-Posten.

Ifølge Peter Schütze, der også fungerer som Finansrådets formand, har bankerne under denne krise lært at takke nej til udlån.

»Bankerne har lært, at man ikke skal have en så lille robusthed, når man kommer i en krise. Hvis vi har lært noget, er det, at bankerne har sagt ja for mange gange,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen