Berlingske Business

Bankaktier kan fortsat være på vej op

aktiehandel_JNoergaardL_artikel_2.jpg
Omkostningerne er det vigtigste for bankerne den kommende tid. Foto:

Der er fortsat udsigt til rigtig gode afkast for investorer i bankaktier, mener analytikere.

Men hvor opturen for bankaktier på børsen indtil videre i år har været drevet af, at konkursfrygten er forsvundet, så skal den fremtidige værdiskabelse komme fra bank-ledelsernes evne til at holde omkostningerne i ro, samtidig med at ledelserne skal sikre en kontrolleret vækst.

Det mener blandt andre Stig Haldan, der er chef for salget til institutionelle investorer hos Nykredit Asset Management, ifølge Børsen.

»Warren Buffet (en af verdens bedste og rigeste investorer, red.) har sagt om banker, at de er »Great for investors - as long as you invest in banks that don't make mistakes.«  Kort sagt skal man investere i banker, der ikke laver fejl. Derfor skal man være selektiv,« siger Stig Haldan.

Han vil ikke afsløre, hvilke specifikke banker, han mener, man skal satse på. Men Nykredit har i første halvår haft både Danske Bank, Sydbank og Ringkjøbing Landbobank i porteføljen.

Første fase af opturen for bankaktierne handlede ifølge Stig Haldan om, at der var udbredt konkursfrygt, hvilket ramte alle banker. I dag er de fleste banker ude af det scenario, og derfor drejer det sig om at være rustet til lavkonjunktur herhjemme og derefter den vækstfase, som følger efter recessionen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen