Berlingske Business
17:42

At sælge med tab

I denne udgave af Aktiezooms aktieskole kigger vi nærmere på det forhold at sælge sine aktier med tab.



Hvis

man sidder med tabsgivende aktier på hånden, så er det bedste man som investor kan gøre er at glemme alt

om, hvad man i sin tid har givet for dem, og i stedet vurdere dem på samme måde, som man ville gøre, hvis man overvejede

at købe dem for første gang.



Det er svært at ignorere et tab, som måske efterhånden er nået

op på en betragtelig størrelse, men kendsgerningen er, at hvis man har købt en aktie til kurs 100, og den i dag

ligger i kurs 75, så har man tabt 25 pct. Uanset om man sælger aktien eller ej. Et urealiseret tab er også et tab.



Der

er ganske vist nogen som påstår, at så længe man ikke har solgt aktien, så har man heller ikke tabt

pengene, men den strudsetaktik holder ikke i den virkelige verden. Da man betalte 100 kr. for aktien bandt man for 100 kr. købekraft

i en aktie, som i dag kun er 75 kr. værd. Købekraften er altså reduceret med 25 kr. pr. aktie. Eller sagt med andre ord,

så er man blevet fattigere.

Styring

At blive fattigere er naturligvis ærgerligt, men det bliver først

rigtigt galt, hvis man lader det styre sine fremtidige beslutninger. Acceptér, at pengene er tabt, og at det nu er tid til

at se fremad. Pengene kommer ikke igen ved sætte sig til at græde over spildt mælk, men kun ved at placere den resterende

kapital i en aktie, som stiger. Og det er her, det bliver vanskeligt.



Det vil nemlig være umådeligt vanskeligt for

de fleste at foretage en objektiv vurdering af en aktie, som de købte til kurs 100 med en forventning om en kursstigning, og

som desværre har bevæget sig den anden vej.



Man vil gå langt i sin tro på netop denne aktie, da alternativet

er at erkende sine egne fejltagelser.



Fejltagelser er bevidst skrevet i flertal, for den første fejl var at købe aktien,

og den anden fejl var ikke at få den solgt i tide, inden tabet blev for stort. Men man er nødt til at tage sig selv i

nakken og forsøge at se objektivt på sin portefølje.

Smarte metoder

Der skal desuden advares mod at

benytte den metode købe endnu flere af den faldende aktie for at få den gennemsnitlige anskaffelseskurs ned.



Denne

metode kaldes også for Average Down, og det er en rigtig hazardmetode.



Hvis kursen på aktien vender, så tjener

man penge på denne metode, men hvis kursen fortsætter nedad, så bliver tabet endnu større.



Og hvis

selskabet bag aktien går konkurs, så har man til sidst tabt ikke blot sin oprindelige indskudskapital, men også

den ekstra kapital man har skudt ind, mens kursen sivede nedad.



Denne metode er sikkert et udmærket alternativ til lotto,

men som aktiestrategi må den frarådes.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen