Berlingske Business

Asien: Energiselskaber trækker op i Tokyo

En blandet, men overvejende positiv, udvikling præger fredag de asiatiske aktiemarkeder, hvor fokus er rettet mod det igangværende handelsforhandlinger mellem USA og Kina.

Det toneangivende Morgan Stanley Asia-Pacific-indeks ligger marginalt højere med et plus på 0,1 pct.

Med til at dæmpe bekymringerne på markedet er forlydender om, at Kina har tilbudt USA en bred palet af investeringer og andre initiativer, der skal reducere det amerikanske handelsunderskud med Kina med omkring 200 mia. dollar om året.

Meldingerne kommer fra unavngivne kilder med kendskab til tilbuddet ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Tilbuddet er ifølge kilderne blevet leveret under forhandlinger mellem de to lande på et møde i Washington.

Formålet med mødet er at forhindre en ulmende handelskrig mellem de to lande, efter at USA har indført nye og omstridte toldsatser på importerede varer.

En af Reuters' kilder oplyser, at det kinesiske tilbud blandt andet vil komme den amerikanske flyproducent Boeing til gode.

I Tokyo er det især energiaktier, som trækker op, om end de ikke fylder så meget på det japanske aktiemarked.

Det skal ses i lyset af yderligere stigninger i oliepriserne. En tønde af den amerikanske referenceolie stiger fredag 0,2 pct. til 71,62 dollar.

Blandt energiaktierne stiger Cosmo Energy med 4,1 pct., og Fuji Oil stiger 2,6 pct.

Det toneangivende Nikkei 225-indeks stiger 0,4 pct., og det bredere Topix-indeks ligger ligeledes med et plus på 0,4 pct.

Shanghai Composite stiger 0,3 pct., og CSI 300-indekset ligger 0,1 pct. højere. Hongkongs Hang Seng stiger 0,2 pct.

Blandt de øvrige markeder ligger Taiwans Taiex-indeks med et plus på 0,1 pct., og Sydkoreas Kospi-indeks stiger 0,2 pct., mens Singapores Strait Times-indeks falder 0,4 pct.

Sydneys ASX-indeks står til at slutte dagen med et minus på 0,2 pct.

Fredag morgen ligger de amerikanske futures omkring 0,2 pct. højere.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen