Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

APM/Danske: Nul-fragtrater sygdomstegn i shippingbranchen

Shippingindustrien er under pres. Anderledes kan man ikke konkludere på den aktuelle situation, hvor man kan sende en container fra sydasien til Europa for 0 dollar plus brændstof og afgifter. Det konstaterer analytiker Morten Eismark fra Danske Markets Equities.

- Det er et tydeligt tegn på industriens vanskeligheder, for den reelle fragtrate ligger nok ikke meget højere. Så det gør ondt. Man er under enormt pres på fragtraterne, siger han til RB-Børsen.

Nyheden om fragtraterne på 0 kom fra shippingavisen Lloyd's List, der citerede unavngivne kilder i branchen, og Morten Eismark bekræfter situationen.

Samtidig understreger han dog, at skibene ikke sejler med lutter gratis containerpladser, da priserne på 0 dollar skal ses ligesom flysæder, hvor det på visse afgange bedre kan betale sig for selskabene at få fyldt flyet op og blot få dækket udgifter på de sidste pladser.

- Men der er ingen tvivl om - uanset hvordan man vender og drejer det - at det er en svær tid i øjeblikket, og det fortsætter det nok med at være i hele 2009, siger Morten Eismark.

Da en generel økonomisk opklaring har lange udsigter, ser analytikeren reelt kun en mulighed for shippingbranchen: Stacking, hvilket vil sige oplægning af skibe. Det forekommer allerede, og det vil der komme mere af for at bringe raterne op på et mere rentabelt niveau, mener han. I en sådan situation vil de andre firmaer skæve til A.P. Møller - Mærsk, der som markedsleder vil blive efterfulgt, hvis selskabet fortsætter med at "stacke".

At Mærsk er et konglomerat med indtjeningsmuligheder i mange forskellige brancher er en stor fordel for selskabet, vurderer Morten Eismark. Evnen til at genere cashflow på andre områder end i container divisionen kan bringe selskabet gennem den svære tid styrket i forhold til konkurrenterne i containermarkedet, vurderer Morten Eismark.

- Hvis der er konkurrenter, der skulle få det værre i de næste måneder, så tror jeg, at Mærsk vil komme relativt styrket ud på den anden side, siger han.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen