Berlingske Business

Analytikere venter nedjustering i Maersk Line

01BUSVerdens-stoerste-conta.jpg
Konkurrencen på containermarkedet er benhård, og ratefald vil efter flere analytikeres mening medføre, at Maersk Line må skrue lidt ned for indtjeningen på årsbasis. Årsagen er bl.a. de mange nye store containerskibe, som i disse år indsættes på ruterne som f.eks. »Majestic Mærsk«. Foto: Keld Navntoft

Kollapset i fragtraterne gør det svært for Maersk Line at fastholde sin ambition om at nå et højere underliggende resultat end i 2014, vurderer en række analytikere, der forventer, at Maersk Line nedjusterer i forbindelse med halvårsregnskabet.

Når halvårsregnskabet for A.P. Møller - Maersk offentliggøres 13. august, vil der formentlig udgå besked fra broen om, at man ikke længere regner med at slå sidste års resultat.

Det er i hvert fald meldingen fra tre Maersk-analytikere. Den helt store udfordring for containerrederiet er det store kollaps i fragtraterne, der sætter prisen for at få sendt en container ud på havene.

Hvor Maersk Line i forbindelse med regnskabet for første kvartal forventede, at man i 2015 ville slå resultatet for 2014, så må man formentlig lægge sig fast på et resultat tættere på status quo.

»Vi skal forvente en nedjustering i Maersk Line og dermed i hele gruppen,« siger Maersk-analytiker for Alm. Brand Markets Jesper Christensen, der bakkes op af sit analytiker-modstykke i Jyske Bank, Frans Høyer:

»Vi skal ikke forvente den fremgang, vi så i første kvartal. Vi vil nok nærmere se, at de justerer deres forventninger til årsresultatet på Maersk Line. Tidligere har de sagt, at de ville levere forbedringer, og når de siger sådan, så er det en markant forbedring. Nu tror jeg, de vil sige, at de vil blive mere som sidste år.«

Mærsk hjælp

I årene efter det globale finanskrak og særlig i forbindelse med den europæiske gældskrise havde Maersk Line nogle hårde år. Omkostningsstyringen i verdens største container-rederi har dog været så skarp, at shippingdelen af det enorme A.P. Møller-konglomerat nu er det klart bedst indtjenende ben i koncernen. Netop på grund af Maersk Lines store betydning for hele gruppen forventer analytikerne også, at nedjusteringen i Maersk Line vil slå igennem på koncernplan.

»De to ting hænger sammen, og olieprisen har også skuffet lidt. Så jeg gætter på, at der bliver en moderering af tidligere sprogbrug. Når vi taler om forventninger, så vil jeg tro, at der kommer en nedjustering,« siger Frans Høyer.

Jacob Pedersen, der er senioranalytiker hos Sydbank har dog et aber dabei til nedjusteringen. Alle tal og al logik siger ifølge Sydbank-analytikeren, at nedjusteringen allerede burde være kommet, og netop derfor er han ikke sikker på, at A.P. Møller - Maersk leverer den:

»Jeg ville til enhver tid have forventet, at den nedjustering allerede var kommet. Min logik siger, at de burde have nedjusteret, men min erfaring siger mig, at det ikke er sikkert, at den kommer,« siger Jacob Pedersen. »Det kan være, Maersk stadig føler, at den ligger på vippen.«

20BUSAP-Moeller-Maersk-Gene.jpg

Den helt store udfordring disse dage for Maersk Line og alle verdens andre containerrederier er som nævnt de ekstremt lave fragtrater.

Peter Sand, chefanalytiker i verdens største shipping-brancheorganisation, Bimco, vil ikke udtale sig om noget selskab generelt, men vil gerne sætte ord på det hårde marked for containerrederierne.

»Fragtrateniveauet generelt er svagt i containershipping, og det udspringer af ubalancen mellem udbud og efterspørgsel i shippingverdenen. Mest ramt er verdens allervigtigste handelsvej fra Fjernøsten til Europa, hvor den største kamp står, og hvor der kommer større og større skibe ind,« siger han.

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea

Peter Sand kalder ratefaldet for relativt alvorligt, men understreger samtidig, at rederier blandt andet gennem langsommere sejlads på havene har formået at opsuge en del af overkapaciteten.

For rederier er der dog en god nyhed også: Olieprisen er igen begyndt at falde efter aftalen med Iran, men Peter Sand regner ikke med, at den effekt slår ind på andet end den helt, helt korte bane.

»På den korte bane så tager shipping-selskaberne gevinsten hjem på den lave oliepris, men på den mellemlange bane er de nødt til at give besparelsen videre til kunderne, fordi konkurrencen er så hård.«

Maersk Line har ikke ønsket at kommentere denne artikel. Regnskabet offentliggøres 13. august.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen