Berlingske Business

Analytikere kan ikke se logikken i TDC-bejleres regnestykke

423j4æl2142l4jæl
Foto:

Flere analytikere undrer sig over, hvordan konsortiet bag buddet på TDC har regnet sig frem til, at det bliver en god investering.

Det skriver dagbladet Børsen.

Pensionskasserne ATP, PFA og PKA samt den australske investeringsbank Macquarie, vil dele TDC-koncernen i to, hvor selskabets infrastruktur ventes at spille en særlig rolle som selvstændig enhed. TDC har tidligere meldt ud, at man er villige til at vente adskillige år på et solidt bundlinje resultat, hvilket har vækket analytikernes interesse.

Flere stiller nu spørgsmålstegn ved konsortiets langsigtede strategi, hvor det ikke er tydeligt, hvilket håndtag vil man hive i for på én og samme tid at investere mere, end TDC hidtil har gjort, hæve overskudsgraden betydeligt og undlade fyringer?

- Det er svært at se, hvordan det regnestykke hænger sammen. Var det nemt, havde TDC nok allerede gjort det. Så det virker som et meget ambitiøst projekt, når man skal sælge kapacitet i nettene til regulerede priser, siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank til dagbladet Børsen.

24BUSMols-Linien-152320-385.jpg

Teleanalytiker John Strand har også svært ved at se, hvordan regnestykket går op.

- TDC har historisk haft ret loyale kunder. Derfor har man ikke haft en interesse i at være prisførende, men har kunnet tage lidt højere priser. I dag er det lidt anderledes. Og TDC har mistet tv- og bredbåndskunder, som de helt sikkert aldrig får tilbage. For eksempel i Sønderjylland, siger John Strand til avisen.

/ritzau/FINANS

pix-Nokia-overblik

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen