Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Analytiker stempler sæsonens C20-regnskaber som svage

BM Indland
Arkivfoto. Foto:

De danske eliteselskaber i C20-indekset har med ISS' regnskab onsdag afsluttet en regnskabssæson med en overvægt af negative overraskelser.

Det konstaterer aktieanalytiker i Spar Nord Mikkel Duus Hansen over for Ritzau Finans med baggrund i Spar Nords surprise index, der sammenholder analytikernes forventninger til selskabernes indtjening (målt på EPS - Earnings Per Share) med den faktiske indtjening opnået i regnskabsperioden.

Det fremgår, at 10 ud af 18 regnskabsaktuelle selskaber tjener mindre, end analytikerne havde ventet. At der kun indgår 18 selskaber skyldes, at WDH kun aflægger regnskab ved hel- og halvår, og Mærsk-selskaberne har to aktier i C20.

Otte C20'ere leverer en indtjening over forventningerne.

18BUSwinkel.jpg

Tryg og Jyske skuffer mest

Med en indtjening knap 62 pct. under forventningerne tegner Tryg og Jyske Bank sig for regnskabssæsonens største indtjeningsmæssige skuffelser.

- Det eneste lyspunkt i Jyske Banks regnskab er sådan set, at nedskrivningerne lander lavere end ventet. Ellers leverer banken nemlig både lavere indtægter og højere omkostninger, end analytikerne havde ventet, siger aktieanalytiker i Spar Nord Mikkel Duus-Hansen.

Han tilføjer, at regnskaberne fra de større danske banker uden undtagelse leverer skuffende resultater i den aktuelle regnskabssæson, og at det har været den mest iøjnefaldende overraskelse.

- Og hvad angår Tryg, så skyldes den indtjeningsmæssige skuffelse hovedsageligt, at resultatet af selskabets investeringer lander betydeligt dårligere end ventet, fortsætter Mikkel Duus-Hansen.

I bunden med større skuffelser ligger også selskaber som Carlsberg og FLSmidth med indtjening henholdsvis 23,6 pct. og 49,6 pct. under forventninger.

ISS' koncernchef Jeff Gravenhorst

Genmab største postitive overraskelse

Regnskabssæsonens mest positive overraskelse kommer fra Genmab, der leverer en indtjening hele 54,8 pct over analytikernes forventninger.

- Ud over en overraskende god indtjening overrasker Genmab også ved at opjustere forventningerne til hele 2015. Det skyldes stigende omsætning og lavere driftsomkostninger, der medfører stigende driftsindtægter og en bedre likviditet, uddyber Mikkel Duus-Hansen.

Efter Genmab tegner Vestas og A. P. Møller Mærsk sig for de største positive overraskelser med en indtjening henholdsvis 36,1 og 35,1 pct. over forventningerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen