Berlingske Business

Analytiker om Coloplast: Lettelsens suk over bedre end frygtet regnskab

Coloplast
Arkivfoto. Foto:

Det var på forhånd ventet, at Coloplasts regnskab for første kvartal af 2016/17 ville være en lidt tam omgang, men det var slet ikke så slemt som ventet. Det vurderer analytiker ved Sydbank Søren Løntoft.

Coloplast havde i kvartalet en organisk vækst på 6 pct. mod forventningen om 5,4 pct. blandt analytikere adspurgt af Ritzau Estimates.

Regnskabet har sat gang i en stigning i aktien, der ved middagstid bliver løftet med 3,8 pct. og ligger øverst i C20 Cap.

Kronen

»Det er egentlig forståeligt nok, at aktien stiger. Det er et fornuftigt regnskab, der er en lille spids bedre end ventet«, siger Søren Løntoft.

»Før regnskabet var der sat spørgsmålstegn ved, om Coloplast ville være i stand til at nå helårsprognosen, og derfor er det et lettelsen suk«, fortsætter han.

Analytikeren henviser til, at selskabet ved regnskabet fastholder forventningen om en organisk vækst på 7-8 pct. for hele året. Og med en vækst på 6 pct. organisk i første kvartal, er der større sandsynlighed for, at Coloplast når i mål.

»Den her bedre end frygtede udvikling betyder, at Coloplast ikke skal løbe helt så hurtigt som frygtet for at nå 7-8 pct«., siger Søren Løntoft.

Han hæfter sig særligt ved, at forretningsområdet Kontinens klarer sig en del bedre end ventet i kvartalet. Her var der en organisk vækst på 5 pct. i kvartalet, hvor analytikerne havde regnet med 3 pct.

Det var på forhånd frygtet, at lagerreduktioner i USA ville påvirke divisionen negativt, sådan som det også har været tilfældet i de seneste kvartaler.

»Noget af det, jeg bider mærke i, er en bedre end frygtet udvikling i Kontinens. Her var der ventet en mere behersket vækst. Men Coloplast siger nu, at lagerniveauerne er reduceret. Det betyder, at distributørerne formentlig igen skal til at opfylde lagrene og bidrage til væksten«, siger han.

BM

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen