Berlingske Business

Analytiker om børsnotering af sparekasse: Næppe den store betydning

Lars Petersson
Lars Petersson, adm. direktør i Sparekassen Sjælland. Foto:

Den ventede børsnotering af Sparekassen Sjælland på fondsbørsen i København 3. december kommer næppe til at betyde det store for investorerne. Det mener investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet.

»En betydelig del af bevæggrunden for, at Sparekassen Sjælland lader sig børsnotere, må være overgangen fra garanter til aktionærer og dermed sikre en bedre omsættelighed. I den forstand er det "mere af det, som allerede findes". Det vil være overraskende, hvis børsnoteringen vil betyde noget særligt for investorerne«, skriver Per Hansen i en kommentar.

Han tror ikke, at Sparekassen Sjælland bliver en ny favoritaktie.

Aaa

»Der findes i forvejen rigeligt med bankmateriale at handle på børsen«, uddyber Per Hansen og tilføjer, at investorerne har tredje kvartalsregnskaberne i frisk erindring, og Danske Bank, Nordea, Jyske Bank, Sydbank og Sparekassen Sjælland alle skuffede investorerne.

Efter regnskaberne er de større bankaktier faldet med 5-10 pct.

Ud over 26.000 garanter, der bliver aktionærer i Sparekassen Sjælland, kommer aktionærkredsen til at omfatte den almennyttige fond, Fonden for Sparekassen Sjælland, med en ejerandel på 6 pct., AP Pension med en andel på 6,4 pct. og Købstædernes Forsikring med en andel på 3,8 pct.

forsikring

Sparekassen Sjælland omfatter 42 filialer - deraf 15 fynske filialer - med 523 ansatte.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen