Berlingske Business

Analytiker: Olietørsten vil dale inden 2030

Benzin
Hver dag bliver der brugt 96 mio. tønder olie på verdensplan, hvoraf 60 mio. tønder bruges til transport. Det tal ventes at blive betydeligt reduceret om blot 13 år. Foto:

Den globale efterspørgsel efter olie vil vende senest i 2030, i takt med at flere elektriske biler vinder indpas på landevejene. Det slår det britiske analyseinstitut Wood Mackenzie fast i en ny rapport, der tager bestik af den politiske udvikling, hvor blandt andet Storbritannien, Frankrig og Kina har tilsluttet sig kampen mod klimaforandringer.

Hver dag bliver der brugt 96 mio. tønder olie på verdensplan, hvoraf 60 mio. tønder bruges til transport. Det tal ventes at blive betydeligt reduceret om blot 13 år.

Det skriver the Guardian.

»Vores energiforbrug bliver stadig mere effektivt. Økonomier vokser, og vi bliver samtidig mindre afhængige af olie, så oliens betydning i den globale økonomi ventes at falde over tid,« siger senioranalytiker hos Wood Mackenzie, Alan Gelder, til the Guardian.

Trafik Pas på når du vælger billån Forsikringsovervågning v

Han peger desuden på et faldende antal benzintanke og investeringer i raffinaderier som symptomer på udviklingen.

I Europa leder Storbritannien og Frankrig den grønne udvikling inden for miljøvenlig transport. Landene har planer om, at udfase salg af benzin- og dieselbiler i 2040. Kina, der er verdens største producent af biler, har lignende ambitioner for fremtiden, hvilket ventes at få betydelig effekt på efterspørgslen efter olie.

Olieselskabet Shell er enige i Wood Mackenzies prognose. Det britiske-hollandske selskab ser derudover gode muligheder for, at efterspørgslen efter olie vil falde før 2030.

Benzin til mere end 13. kroner

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen