Berlingske Business

Analytiker: Ny strategiplan kan få mange investorer ud af Coloplast-aktien

Der kan meget vel ske et stort skifte i aktionærkredsen hos Coloplast, efter at medicoselskabet har lanceret en ny strategiplan, som på visse punkter ændrer den investeringscase, man køber sig ind i.

Det vurderer aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand efter Coloplasts årsregnskab.

Fra at have været et meget stabilt selskab, der kunne levere en vækst på 7-9 pct. vækst om året og samtidig øge overskudsgraden, har Coloplast nu lagt op til at skulle bruge penge på at vokse i den fart.

Selskabet har således sløjfet ambitionen om at øge EBIT-margin med 0,5-1,0 pct.point om året og venter nu langsigtet at kunne levere en EBIT-margin på på mere end 30 pct., mens forventningen til det netop overståede regnskabsår var 33-34 pct.

Den lavere forventning skyldes, at selskabet skal bruge flere penge på at øge toplinjen gennem blandt andet opkøb. Oven på nyheden falder Coloplast-aktien 12,6 pct. til 490 kr.

- Det er et paradigmeskift med den her strategi, og der kan ske et skifte i de investorer, der ejer aktien. Og der kan også ske et skifte i, hvor meget man vil betale for aktien i forhold til indtjeningen. Det er kursfaldet et udtryk for - jeg ser det i hvert fald ikke som panikhandel, siger Michael Friis Jørgensen.

- Man har som investor været vant til at få en ganske stabil indtjeningsfremgang, samtidig med at selskabet voksede. Men nu ofrer selskabet noget indtjening for at vokse toplinjen, og det øger usikkerheden for selskabet og dermed aktien, siger han.

Coloplast har modsat tidligere meldt ud, at det har ambitionen om at have en vækst i den høje del af intervallet 7-9 pct.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen