Berlingske Business

Analytiker: NKT-aktien underpræsterer på magisk vis

NKT
NKT. Arkivfoto. Foto:

NKT Holdings lever ikke op til de forventninger, som direktionen selv har listet op. Og det stiller store krav til investorernes tålmodighed. Det mener senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.

- De formår på næsten magisk vis igen at underpræstere, siger senioranalytikeren til Ritzau Finans.

- Men når man kigger på regnskabet, så er det alligevel ikke sådan, at jeg er overbekymret. Ikke på anden måde, end at jeg synes, at der er en kedelig tendens til, at man ikke formår at leve op til hverken egne målsætninger eller de indikationer, som man kommer med over for investorerne. Der er altid et ellers andet sted i forretningen, hvor tingene ikke kører, som de skal, siger Jacob Pedersen.

NKT havde samlet en tilbagegang på toplinjen og har måttet nedjustere indtjeningsforventningerne til hele 2015. Koncernomsætningen faldt til 3900 mio. kr. fra 3946 mio. kr. i tredje kvartal sidste år, og den organiske vækst er opgjort til minus 4 pct.

Fordelt på divisionerne har Nilfisk måttet sænke forventningerne til indtjeningen, mens Cables er gået tilbage.

- Nilfisk leverer faktisk det, som de skal på indtjeningssiden, men de bruger en noget højere omsætning på at levere det. De har stadig noget højere omkostninger, end jeg havde regnet med, siger Jacob Pedersen.

Nilfisk, der producerer rengøringsmaskiner, lancerede i første kvartal i år strategiplanen "Accelerate", hvor man satser på vækst - også gennem opkøb. Det langsigtede mål i planen er at sikre en organisk vækst på 2-3 pct. over væksten i bruttonationalproduktet (BNP) og et afkast af den investerede kapital på 18-19 pct.

- De højere omkostninger skal være med til at sparke strategiplanen, der skal være med til at løfte Nilfisk i 2016 og 2017, i gang. Men der er tale om et pænt langt tilløb, kan man vist roligt sige, siger Sydbanks senioranalytiker.

- Nu sænker NKT så faktisk forventningerne til Nilfisk - og det vil sige, at fjerde kvartal bliver svagere. Det stiller krav til NKT-investorernes tålmodighed, siger Jacob Pedersen.

NKT's kabeldivision, NKT Cables, venter fortsat en organisk vækst på 5 pct. og en operationel EBITDA-margin på 9,0 pct. på trods af en tilbagegang i tredje kvartal, da divisionen omsatte for 1470 mio. kr. målt i standardmetalpriser mod 1657 mio. kr. i perioden sidste år.

- Det er positivt, at Cables fastholder forventningerne, når man kigger på tallene, for tredje kvartal er væsentlig svagere, end både det mine forventninger og konsensusforventningerne går på, siger Jacob Pedersen.

- Man kan sige, at årsagen til det er de store udsving på projekterne, de laver. I nogle kvartaler er der god gang i produktionen af kabler til havvindmølleprojekter - i andre kvartaler skal man omlægge produktionen fra et projekt til et andet, påpeger senioranalytikeren.

TIL BM 3/4 LOGOER FLAG MV. F

Den organiske vækst i NKT Cables i projektforretning falder med 32 pct. i kvartalet i forhold til tredje kvartal sidste år.

- Og i deres Asien-forretning er der et minus på 53 pct. Det viser jo meget godt, at der er nogle gigantiske udsving, som kan være meget svære at spå om på kvartalsbasis. Derfor skal man heller ikke lægge for meget i, at Cables underpræsterer, siger Jacob Pedersen og påpeger, at det kun dem, der sidder i NKT Cables og kigger på computerne, der ved, hvor meget der er i ordrebøger de kommende tre måneder.

Aktien i NKT falder ovenpå kvartalsregnskabet med 6,8 pct. til 357,90 kr. efter en times handel på fondsbørsen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen