Berlingske Business

Analytiker: Fortsat svære tider for B&O

Senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank tror, at det bliver meget svært for Bang & Olufsen (B&O) at leve op til egne forventninger om et nulresultat i indeværende regnskabsår.

Det kommer til at kræve knofedt, flere effektiviseringer og en række succesfulde produktlanceringer, hvis B&O skal leve op til forventningerne om et nulresultat i indeværende regnskabsår.

Det mener senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, der forventer, at B&O også i år vil levere røde tal på bundlinjen.

"Forbrugerne er fortsat meget tilbageholdende, og B&O's tal i fjerde kvartal i regnskabsåret 2008/09 var svage. Jeg er stadig skeptisk over for deres forventninger om et nulresultat," siger han til business.dk.

Jacob Pedersen kalder det dog positivt, at B&O efter et enormt tab i regnskabsåret 2008/09 fastholder forventningen om et nulresultat i regnskabsåret 2009/10. Han peger på, at en række produktlanceringer ventes at understøtte salget, men omvendt forventer han, at vi også i år vil se en del butikslukninger det kommende år.

"Produktlanceringer giver medvind, mens der er kraftig modvind på butiksfronten. Jeg regner med, at 20- 30 af de specialiserede B1-butikker, der hovedsageligt sælger B&O, vil lukke i indeværende regnskabsår," siger Jacob Pedersen.

Lukningerne kommer oven i en nettotilbagegang i antallet af B1-butikker i regnskabsåret 2008/09 på 64 butikker. Derudover falder antallet af andre B&O-forhandlere også. Senest har Fona droppet salget B&O i de sidste 12 butikker, der stadig solgte B&O-produkter.

Jacob Pedersen mener, at B&O i sidste regnskabsår har taget det hårdeste slid med store effektiviseringer, men man er endnu ikke nået helt igennem.

"Hvis de skal levere et nulresultat, vil det kræve et arbejde med at få de sidste effektiviseringer igennem. Når de skal på rette spor, er der tale om en effektiviseringsmanøvre - ikke en vækstmanøvre," siger Jacob Pedersen.

Han henviser til, at B&O nu forventer en lavere omsætning i indeværende regnskabsår end de tidligere udmeldte forventninger om 3,2 mia. kr. i omsætning.

"B&O har skåret ind til benet i sidste regnskabsår, og nu mangler vi at se effekten. Det vil vi tidligst se i andet kvartal," siger Jacob Pedersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen