Berlingske Business

Analytiker: Bazookaen affyres næppe i handelskrigen med USA

. Kina vil næppe tage et af sine helt store våben i brug i den spirende toldtvist med USA og begynde at sælge ud af sin beholdning af amerikanske statsobligationer. Der vurderer cheføkonom i Sydbank Jacob Graven på baggrund af den skærpede handelskonflikt mellem verdens to største økonomier.

- Vi vurderer, at risikoen for et kinesisk storudsalg af amerikanske statsobligationer er lille. Der er nemlig tale om et våben, der skyder begge veje, skriver Jacob Graven i et notat.

Kina ejer amerikanske statsobligationer til en værdi af over 1100 mia. dollar, og der hersker ifølge Sydbank-økonomen frygt for, at de amerikanske renter vil stige kraftigt, hvis kineserne pludselig affyrer det, Graven betegner som en finansiel bazooka, og hvis Kina sælger en stor del af sin beholdning.

Men det bliver næppe en realitet, da en stigning i de amerikanske renter vil få væksten i USA til at bremse op, hvilket også vil være skadeligt for den kinesiske økonomi.

I øvrigt er der grund til at stille spørgsmålstegn ved, hvor voldsomme finansielle effekter, der vil være af et kinesisk udsalg, mener Graven.

Eksempelvis udgør kinesernes beholdning af amerikanske statsobligationer kun cirka 6 pct. af det samlede udbud af amerikanske statsobligationer og lidt mere end halvdelen af nyudstedelserne de seneste år på godt 2000 mia. dollar om året.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen