Berlingske Business

Analyse: Novo skuffer men har langsigtet potentiale

Novo_ugebrev_Business
AktieUgebrevet tror på, at Novo Nordisk-aktien vil stige fra godt 900 kroner til over 1.100 kroner i løbet af et år. Dog skal man så korrigere for, at aktien til nytår splittes i forholdet én til fem. Foto:

Novo Nordisk fremlagde et noget skuffende regnskab for de første ni måneder af 2013, men på et års sigt tror AktieUgebrevet på en god investering.

»Specielt er omsætningen »blot« steget med 8,3 pct. til 62,4 mia. kr. og driftsresultatet på 24,1 mia. kr. er steget 10,2 pct., noget under markedets forventninger,« noterer AktieUgebrevet.

Ugebrevet ser på kort sigt usikkerhed, men fastholder, at der er et langsigtet potentiale i medicinalkoncernens aktie. Kursmålet på et års sigt sættes til 1145 kr. mod en børskurs fredag på 914 kr.

01BUSJesper-Brandgaard.jpg

Aktieugebrevet ser toplinjen i Novo-regnskabet som klart svagere end ventet og nedjusterer forventningerne til såvel omsætning som nettooverskud fra henholdsvis 87 mia. kr. til 85 mia. kr. og fra 26 mia. kr. til 25,5 mia. kr.

»Udsigterne på det amerikanske marked for 2014 synes desuden mere usikre end tidligere år, og vi vil derfor anbefale kortsigtede investorer at afvente en mere præcis 2014-guidance i forbindelse med 4. kvartalsregnskabet til januar, da aktien kan komme under pres indtil da,« konkluderer ugebrevet.

NOVONordisk_Brandgaard_Business

Det fremhæves dog, at vurderingen langsigtet fortsat er positiv, hvilket kurspotentialet på 25 pct. på et års sigt viser.

»Novo-aktien handles til en forventet 2013 P/E på 19, hvilket er det laveste siden 2009. Vi forventer fortsat et endeligt brud af kurs 1.000, men dog sandsynligvis først i 2014 nu,« forudser ugebrevet, der slutteligt fremhæver, at aktien splittes til nytår.

»Investorer skal være opmærksom på at der per 2. januar 2014 gennemføres et aktiesplit i forholdet 5:1. Aktiesplit er historisk set ofte en gunstig psykologisk faktor for aktiekursen på den lange bane,« skriver ugebrevet.

01BUSPix-Novo.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen