Berlingske Business
14:02Unilever regnskab skuffer

Analyse: Mærsk forbereder opsplitning efter Novo-model

NilsSmedegaard_ugebrev_Business
Frasalg og forenkling af forretningen har stået højt på dagsordenen for Nils Smedegaard Andersen, administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk. Foto:

Transformationen af landets største industri­gruppe A.P. Møller - Mærsk begynder at tage fart, skriver Økonomisk Ugebrev, og det kan ende med en opsplitning af aktien i flere selvstændige selskaber.

Med dannelsen af selskabet A.P. Møller Holding, salget af Dansk Supermarked samt frasalg af supertankere for over 5 mia. kr. i denne uge er koncernen slået ind på en vej, der logisk kan føre til flere grundlæggende strukturelle ændringer, konkluderer Økonomisk Ugebrev i denne analyse:

Ejerandelen i Danske Bank kan blive flyttet ud af det børsnoterede selskab. Dette selskab kan så selv blive split­tet op i flere – måske selvstændigt børsnoterede – enheder efter den model, som Novo anvendte for godt et årti siden, hvor et nyt selvstændigt Novozymes blev født.

Det fremtidsperspektiv ser man måske ikke for sig, hvis man lytter til de officielle signaler fra A.P. Møller - Mærsk. Ledelsen har historisk nærmest rutinemæssigt benægtet, at der var større strukturelle initiativer på vej – indtil æn­dringerne så alligevel er kommet. 

DanskS_business

Smedegaard_salling_Business

Hver gang har ændrin­gerne så demonstreret, at Esplanaden i høj grad tænker i maksimering af værdierne – og det ud fra de samme principper, som de mest shareholder value-orienterede analytikere og investorer bekender sig til.

Op til salget af Dansk Supermarked formåede koncern­ledelsen at forvirre offentlighed og eksterne aktionærer ved at afvise avisartikler om, at der var et salg på vej. Det skaber naturligt nok usikkerhed om, hvad man nu skal mene om ledelsens aktuelle erklæringer om, at A.P. Møl­ler - Mærsk vil beholde ejerandelen på 20 procent i Danske Bank, der i den seneste årsberetning – på nøjagtig samme måde som Dansk Supermarked – er defineret som en »stra­tegisk investering«, men ikke som en kerneaktivitet.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 2.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen