Berlingske Business

ALK-topchef: Kan ikke pege på årsag til afdæmpet kvartal

alk-albello
Foto:

ALK-Abellós salgsvækst løjede af i tredje kvartal, uden at der kan peges på nogen decideret årsag.

Det fortæller administrerende direktør i allergivaccineselskabet, Jens Bager, der modsat kan glæde sig over, at selskabets spareprogram, Simplify, giver resultater og medvirker til at løfte forventningerne til driftsindtjeningen.

- Salget i tredje kvartal har været på et lidt lavere niveau, end det var i de første to kvartaler. Derfor har vi dæmpet halårsforventninger en smule. Der er ikke nogen specifik forklaring. Der er ikke tale om en større afvigelse, og vi forventer egentligt et pænt fjerde kvartal, siger Jens Bager til Ritzau Finans.

ALK venter nu en vækst i omsætningen fra basisforretningen, opgjort uden milepæls- og royaltybetalinger fra partnere, på 3 pct. i lokal valuta mod tidligere 3-5 pct.

alk-albello

Forventningen til driftsresultat præciseres til gengæld opad til størrelsesordnen 400 mio. kr. mod tidligere 350-400 mio. kr. Og selv om en del af årsagen er, at forventningerne modsat tidligere nu tager højde for royalties og ekstra milepæle, ud over de 100 mio. kr., ALK modtog fra sin japanske partner Torii i september, så er der også et element af lavere omkostninger.

- Vores simplify-program har betydet, at omkostningerne ligger på et lidt lavere niveau, og derfor kan vi opjustere, siger Jens Bager.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen