Berlingske Business

Aktionær ønsker granskning

USA FEATURE PACKAGE WIND ENERGY
Foto:

En aktionær i Vestas har anmodet om, at selskabet skal granske en række forhold, og at en uafhængig revisor udpeges til opgaven.

En aktionær i Vestas har anmodet om, at selskabet skal granske en række forhold, og at en uafhængig revisor udpeges til opgaven. Bestyrelsen opfordrer aktionærerne til at stemme nej. Det skriver Vestas i en fondsbørsmeddelelse.

Begæringen er fremsat af aktionæren Deminor, der ejer én aktie. Deminor vil have gransket en lang række forhold af en uafhængig revisor.

Blandt andet vil aktionæren have gransket regnskabspraksis, specifikt implementeringen af reglerne IFRIC 15, der havde en markant indvirkning på Vestas' regnskaber. Deminor stiller forslag til, at man gransker, om ledelsen og bestyrelsen har levet op til IFRIC 15 efter det blev implementeret, og om de søgte professionel rådgivning omkring effekten på regnskabet.

Det skal undersøges, om det var implementeringen, der førte til en række nedjusteringer. Samtidig ønskes det, at revisoren skal:

- Belyse og vurdere, hvorvidt selskabet har været "over-optimistiske" vedrørende selskabets resultatforventninger, og om selskabet har indregnet en tilstrækkelig udsvingsmargin i forhold til mulige forsinkede leveringer og overgang af risiko efter vedtagelsen af IAS 18 for selskabets supply-and-maintanance-kontrakter efter den 22. november 2010 mere præcist i forbindelse med nedjusteringerne den 3. januar, 7. februar og 2. maj 2012.

Derudover ønskes der en undersøgelse af finansdirektør Henrik Nørremarks fratræden samt chef for investor relations Peter Wenzel Kruses fratræden.

Denimo vil også have kastet et lys på, om Vestas har oplyst markedet ordentligt om udviklingen.

- At belyse og vurdere hvorvidt nedjusteringerne af omsætning og EBIT som følge af færre og mindre leverancer offentliggjort 2. maj 2012 blev korrekt og rettidigt offentliggjort til markedet, er et af punkterne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen