Berlingske Business

Aktieskole: Undgå at blive den sidste i kæden af spekulanter

Kursfald og for høje forventninger, Del 3.

Når det gælder overdrevne kurser og urealistiske forventninger er den klassiske historie på aktiemarkedet den om de hollandske tulipanløg, som i sin tid blev til spekulationsobjekter.

Alle »vidste«, at tulipanløg steg i pris, og derfor var folk parat til at betale stort set hvad som helst for disse værdifulde løg.

Men før eller siden ender varen hos en, som ikke kan finde nogen at sælge den videre til.

Og uanset om det er et tulipanløg eller en aktie, er det ensbetydende med enorme tab, hvis man bliver den sidste i kæden af spekulanter, som er parat til at betale en stigende overpris for en vare. Alene i troen/håbet om at kunne sælge den videre til en anden uden hensyntagen til varens reelle værdi.

Det er helt i orden at spekulere i prisstigninger på den måde, men man skal bare være opmærksom på, hvad man foretager sig.

Kig på forventninger

Det forudsætter, at man ikke bare kigger på, om en aktie er steget eller faldet over en vis periode. Men også hvor store forventninger, der er indregnet i den aktuelle kurs.

Ellers risikerer man at knække nakken økonomisk, når det pludselig går op for markedet, at forudsætningerne for den aktuelle aktiekurs vist efterhånden er ude af trit med det rimelige.

Så forsvinder købersiden på aktiemarkedet nemlig, og spekulanterne står tilbage med en overvurderet vare, som ingen vil købe. Så ryger bunden ud af aktiekursen i et rasende tempo.

Hvis vi ser på det aktuelle aktiemarked, kan det være situationen for flere danske aktier. Selv om bankaktierne er faldet rigtig meget, genvandt de en stor del af deres styrke i perioden marts - juni.

Det betyder, at mange banker i dag handles til en pris, som slet ikke står i et rimeligt forhold til deres forventede indtjening de kommende år. Det gælder for eksemmpel Danske Bank, Jyske Bank og Sydbank.

Uden for banksektoren handles ALK-Abelló til omkring 30 gange det forventede overskud i 2008, hvilket fortæller om meget store forventninger til selskabets indtjening de kommende år. Lever selskabet ikke op til disse forventninger, vil der være massive kursfald i vente.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen