Berlingske Business

Aktieskole: Hold øje med advarselslamperne

Kursfald og for høje forventninger - del 2.

Aktieskole: Formuleret lidt højtideligt udtrykker en aktiekurs markedets forventninger til den fremtidige indtjening i en akties bagvedliggende selskab. Sagt med andre ord, så betyder et aktiekøb, at man køber sig retten til en del af selskabets aktuelle formue og fremtidige overskud.

Hvis man er ligeglad med den slags økonomiske forventninger, og hvad det egentlig er for et selskab, man køber aktier i, men udelukkende fokuserer på, om kursen stiger eller falder, så snyder man sig selv for et vigtigt værktøj, som kan forhindre grimme kurstab.

Kan ikke forudsiges

I stedet for kun at se på, om en aktie stiger eller falder, bør man se på, hvordan prisen for aktien (og dermed på det bagvedliggende selskab) står i forhold til det fremtidige overskud. Der er ganske vist ingen, som med rimelig sikkerhed kan forudsige et selskabs overskud mange år frem i tiden, men det er heller ikke nødvendigt for den potentielle investor. Han kan nemlig nøjes med at kigge på, hvad resten af markedet tror.

Det kan aflæses i nøgletallet P/E (price/earning), som fortæller, hvor meget aktionærerne er parat til at betale for én krone af selskabets overskud. Når det nøgletal er oppe i et niveau omkring 30 eller højere, bør der tænde en advarselslampe. Det var for eksempel tilfældet for Vestas i sommeren 2008, hvor kursen nærmede sig 700. Ved sådanne P/E-niveauer indeholder kursen stort set alle tænkelige positive forventninger, og konsekvensen heraf er meget ubehagelig.

Et spinkelt grundlag

Det betyder nemlig, at hvis kursen skal stige yderligere, må det nødvendigvis blive på et spinkelt grundlag, hvor investorerne nærmest står på nakken af hinanden for at være mere positive end deres nabo. Det er grundelementet i en kursboble, som brister, når realiteterne melder sig.

Når det sker, risikerer man, at kursen falder meget kraftigt og meget hurtigt. Vestas faldt således med 72 procent i løbet af kun to måneder i september/oktober 2008.

Senere ser vi på en klassisk historie om dramatiske kursfald og for høje forventninger.

www.aktieugebrevet.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen